Svar: Flaske med udmalket modermælk
20. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Marlene
Du skal regne med at pigerne mælkebehov ligger på ca 1000ml i døgnet. Frida spiser måske lidt mindre og Agnes lidt mere. Hvis du regner med at de spiser ca 6 gange hos dig, så får de altså mellem 150-200ml hver gang.
Det er lettere at spise af en flaske end af et bryst og derfor spiser børn der får flaske ofte lidt ekstra. Det er derfor en god idé at malke lidt ekstra ud og hvis du er i tvivl om hvorvidt du får mælk nok ud til dem, så kan det være en god idé at købe et par brikker med modermælkserstatning.
Når du skal malke ud og nedfryse modermælk er det godt at følge nedenstående:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er det uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastikflaske - kan købes på apoteket og bruges flere gange, hvor du rengør og skolder den mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastik flasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab og gives inden for et døgn. Mælken skal varmes op til 37 grader før den gives til barnet.
Man kan godt lune mælk i mikrobølgeovn, men det er vigtigt at mælken ikke udsættes for høje temperaturer, da antistofferne i mælken ødelægges ved temperaturer omkring 60 grader. Derudover vil mælken blive opvarmet forskelligt og kan derfor være varmere i toppen end i bunden. Mælk opvarmet i mikrobølgeovn skal derfor rystes godt, så varmen bliver fordelt, og mælken skal bruges med det samme.
Modermælk som har været varmet kan ikke bruges igen.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, når det har været i fryseren, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og dine piger kan roligt spise den.
I princippet kan modermælk holde sig i køleskab i 3 døgn og i fryser 3 mdr. Hvis mælken skal fryses ned, så er det dog vigtigt at du gør det inden for 1 døgn efter udmalkning. Hvis mælken der skal fryses er malket ud af flere omgange, så er det samtidig vigtigt at du nedkøler mælken hver for sig, inden du hælder det sammen før frysning.
Mælke som er optøet i vandbad skal bruges med det samme og mælk som optøes langsomt i køleskab skal bruges indenfor et døgn.
Fortsat held og lykke og rigtig god fest:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske