Svar: Appetit spring hvor blev det af...???
17. november 2007
Alder:
1 mdr.
Kære SM
Jeg tør ikke sige, hvorfor din dreng pludselig sover så meget, men jeg synes umiddelbart ikke at han kun skal spise hver 5 time hele døgnet rundt. Som udgangspunkt skal han spise mindst 6 gange i døgnet, for at du er sikker på at han ikke kommer i underskud, når han ikke er mere end 6 uger gammel og derfor synes jeg du skal forsøge at holde ham lidt til ilden:o)
Det vil sige at jeg vil anbefale dig at du fortsat forsøger at lægge ham til hver 4 time, han må gerne sove 5-6 timer - men så skal de 5 timer ligge om natten, så I begge får lidt sammenhængende søvn og så skal han om dagen til gengæld spise hver 3 time, for at han ikke kommer i underskud.
Du skriver at han tager ca 200g på om ugen og dette er fint, det er lige efter bogen og det jeg som sundhedsplejerske helst ser. Det betyder således også at det ikke er en stor vægtøgning, - der er børn som tager det dobbelte på de første uger og i sådan et tilfælde vil mad hver 5 time, være mere i orden end i jeres tilfælde. Det betyder ikke at din dreng mangler mad, for det lyder bestemt ikke sådan, men jeg synes det er vigtigt at du fortsat sørger for at der ikke går for lang tid imellem hans måltider.
Du fortæller også at han gylper og hvis du ikke kan få ham til at spise tiere uden at det hele kommer retur, så synes jeg du skal drøfte med din læge eller sundhedsplejerske om det er okay. Så vil det være relevant med en ny vægt, for at se om hans gylpen har betydning for hans vægtøgning. og det vil også ud fra hans vægt og vandladning osv. være muligt at skønne om det i hans tilfælde er okay at han spiser så sjældent hos dig.
Så mit forslag er altså at du fortsat forsøger at få ham til at spise ca hver 4 time, så han får de 6 måltider i løbet af et døgn. Og hvis dette ikke kan lade sig gøre, så synes jeg du skal have en lægelig vurdering.
Fortsat held og lykke og jeg tænkte nok at der var en grund til at I bliver så begavede af de bedsteforældre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske