Svar: Dårligt ammeforløb og en evt. lille ny?

16. november 2007

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ingrids Mor

Tak for dit brev og din beskrivelse af det forløb du oplevede sidste gang. Der er ingen tvivl om, at det har sat sig store spor og at du naturligvis i forbindelse med en ny fødsel, vil være bekymret for at det samme kan ske.

Nu kan jeg jo ikke se dig (eller snarere dine bryster:o)), men det er faktisk sådan, at enkelte kvinder mangler brystvæv og derfor ikke er i stand til at amme deres barn, fordi de simpelthen ikke producerer mælk nok. Hvis det er tilfældet, ja så skal man naturligvis give en flaske og det kan man, som du siger, ligeså godt gøre med det samme!

Jeg synes ikke at dit ammeforløb skal holde dig tilbage i forhold til at få et barn mere. For naturligvis skal I give Ingrid en lillebror eller lillesøster, hvis I har lyst til det og det er jeres barn og derfor jer der bestemmer, hvordan I vil passe og pleje jeres barn. Det er derfor også jeres opgave at sikre at barnet får mad nok og derfor skal du naturligvis kunne give dit barn en flaske, hvis det viser sig nødvendigt.

Du har jo ret i, at du altid kan vælge at føde ambulant. Hvis I begge har det godt efter fødslen, så er der jo intet i vejen for at I tager hjem hurtigt. Det er dog bare ærgeligt, hvis det skal være et tidligere dårligt ammeforløb og en manglende professionalisme fra plejepersonalet som gør at man vælger at føde ambulant. Det skulle jo gerne skyldes andre årsager.

Når du bliver gravid igen, så vil det være en rigtig god idé at du taler med jordemoderen om at få lavet en ammejournal. Det er et journalnotat, hvor du sammen med jordemoderen beskriver, hvad du oplevede sidste gang og hvad du tænker omkring amning denne gang. Herunder hvilke forventninger du har til amningen, til dig selv, til personalet, hvad vil du ...

Annonce

... være med til, hvad vil du ikke være med til, det kan også nævnes at du ønsker at dit barn suppleres med en sutteflaske, hvis det viser sig nødvendigt osv. Jeg tænker at denne journal kan følge med dig fra fødegangen til barselsgangen, så personalet kan se, hvordan tingene hænger samme og så du ikke behøver svare på det samme igen og igen.

Nu ved jeg som sagt ikke, hvorfor du ikke producerede nok mælk sidste gang og årsagerne kan være mange. Du bør naturligvis overveje, hvorvidt du ønsker at give amningen en chance denne gang. Børn er forskellige og selve fødselsforløbet osv. vil være et andet, hvilket godt kan betyde noget for amningen og hvordan den forløber. Men når det er sagt, så skal det jo ikke være amning for enhver pris og hvis du i dit hjerte føler, at I alle faktisk er bedre tjent med at du slet ikke ammer, så er det, hvad I skal skrive i ammejournalen og så kan du få nogle piller på sygehuset som stopper mælkedannelsen allerede der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være at du har lyst til at forsøge og så vil se hvordan det går og så er det naturligvis det du gør:o)

Jeg vil gerne støtte dig i det hele og jeg vil også gerne forklare dig mere om hvad man kan gøre osv. hvis du gerne vil være forberedt bedst muligt. Men lige nu skal du vide, at du naturligvis sagtens kan få et barn mere, selvom dit ammeforløb gik dårligt sidst og du må ikke lade dig slå ud af den behandling du oplevede at få. Autoritetstroen skal du lægge på hylden og i stedet skal du lytte til dig selv og den fornemmelse du selv har. Næste gang har du trods alt prøvet det før og ved lidt mere om, hvad det drejer sig om og du skal ikke tvivle på dine evner som mor.

Jeg håber derfor at jeg hermed har hjulpet dig lidt videre og glæder mig til at høre fra dig igen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.