Svar: Dårligt ammeforløb og en evt. lille ny?
16. november 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Ingrids Mor
Tak for dit brev og din beskrivelse af det forløb du oplevede sidste gang. Der er ingen tvivl om, at det har sat sig store spor og at du naturligvis i forbindelse med en ny fødsel, vil være bekymret for at det samme kan ske.
Nu kan jeg jo ikke se dig (eller snarere dine bryster:o)), men det er faktisk sådan, at enkelte kvinder mangler brystvæv og derfor ikke er i stand til at amme deres barn, fordi de simpelthen ikke producerer mælk nok. Hvis det er tilfældet, ja så skal man naturligvis give en flaske og det kan man, som du siger, ligeså godt gøre med det samme!
Jeg synes ikke at dit ammeforløb skal holde dig tilbage i forhold til at få et barn mere. For naturligvis skal I give Ingrid en lillebror eller lillesøster, hvis I har lyst til det og det er jeres barn og derfor jer der bestemmer, hvordan I vil passe og pleje jeres barn. Det er derfor også jeres opgave at sikre at barnet får mad nok og derfor skal du naturligvis kunne give dit barn en flaske, hvis det viser sig nødvendigt.
Du har jo ret i, at du altid kan vælge at føde ambulant. Hvis I begge har det godt efter fødslen, så er der jo intet i vejen for at I tager hjem hurtigt. Det er dog bare ærgeligt, hvis det skal være et tidligere dårligt ammeforløb og en manglende professionalisme fra plejepersonalet som gør at man vælger at føde ambulant. Det skulle jo gerne skyldes andre årsager.
Når du bliver gravid igen, så vil det være en rigtig god idé at du taler med jordemoderen om at få lavet en ammejournal. Det er et journalnotat, hvor du sammen med jordemoderen beskriver, hvad du oplevede sidste gang og hvad du tænker omkring amning denne gang. Herunder hvilke forventninger du har til amningen, til dig selv, til personalet, hvad vil du være med til, hvad vil du ikke være med til, det kan også nævnes at du ønsker at dit barn suppleres med en sutteflaske, hvis det viser sig nødvendigt osv. Jeg tænker at denne journal kan følge med dig fra fødegangen til barselsgangen, så personalet kan se, hvordan tingene hænger samme og så du ikke behøver svare på det samme igen og igen.
Nu ved jeg som sagt ikke, hvorfor du ikke producerede nok mælk sidste gang og årsagerne kan være mange. Du bør naturligvis overveje, hvorvidt du ønsker at give amningen en chance denne gang. Børn er forskellige og selve fødselsforløbet osv. vil være et andet, hvilket godt kan betyde noget for amningen og hvordan den forløber. Men når det er sagt, så skal det jo ikke være amning for enhver pris og hvis du i dit hjerte føler, at I alle faktisk er bedre tjent med at du slet ikke ammer, så er det, hvad I skal skrive i ammejournalen og så kan du få nogle piller på sygehuset som stopper mælkedannelsen allerede der.
Det kan også være at du har lyst til at forsøge og så vil se hvordan det går og så er det naturligvis det du gør:o)
Jeg vil gerne støtte dig i det hele og jeg vil også gerne forklare dig mere om hvad man kan gøre osv. hvis du gerne vil være forberedt bedst muligt. Men lige nu skal du vide, at du naturligvis sagtens kan få et barn mere, selvom dit ammeforløb gik dårligt sidst og du må ikke lade dig slå ud af den behandling du oplevede at få. Autoritetstroen skal du lægge på hylden og i stedet skal du lytte til dig selv og den fornemmelse du selv har. Næste gang har du trods alt prøvet det før og ved lidt mere om, hvad det drejer sig om og du skal ikke tvivle på dine evner som mor.
Jeg håber derfor at jeg hermed har hjulpet dig lidt videre og glæder mig til at høre fra dig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske