Dårligt ammeforløb og en evt. lille ny?

16. november 2007

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Dårligt ammeforløb og en evt. lille ny?

Kære Helen

Vi overvejer så småt at prøve at få en lillebror eller lillesøster til Ingrid, der nu nærmer sig de 15 måneder. Jeg fylder 38 næste år, og uret tikker så småt.

Mit spørgsmål denne gang går på amning, eller mangel på samme. Med Ingrid skete der det, at jeg næsten ingen mælk havde til hende, og at vi, som konsekvens heraf, blev indlagt til observation for trivsel, da hun var en måned gammel, og havde tabt små 300 gram fra sin fødselsvægt.

Jeg havde ellers ammet på livet løs, efter råd fra læge, SP og hospital. Først under indlæggelsen gik det op for os, at jeg faktisk ingen mælk havde til staklen, hvilket udmærket forklarede at hun skreg konstant. Vi greb derfor MME med kyshånd, og har da også fået en lille glad tyk pige på 12 kg ud af det.

Mit møde med sundhedssystemet, og deres holdning til amning sidst, har dog gjort mig lidt forskrækket overfor en evt. ny graviditet. Jeg vil meget gerne gøre et forsøg på at amme, men er også indstillet på, at hvis det ikke virker, griber vi til flasken ret hurtigt. Den første måneds kamp med amning vil jeg hverken udsætte et nyt barn, eller mig selv for, en gang til.

Jeg har ikke det store problem med ikke at kunne amme - jeg er ikke specielt plaget af tanker om at være en dårligere mor, fordi jeg ikke har ...

Annonce

... mælk til hende, for sådan er det bare. Min bekymring går dog på, hvilke reaktioner jeg kan forvente at møde i systemet denne gang.

På de "spædbørnsvenlige" hospitaler anbefaler de jo at man ikke giver barnet sut, og at det skal drikke MME af kop, hvis det overhovedet skal tilbydes erstatning. Jeg kan godt se at det har noget med sutterefleksen at gøre etc, men hvis det nu viser sig at jeg igen ikke har mælk, og barnet er sultent, må man jo være pragmatisk og give det en flaske. Sådan ser jeg ihvertfald på det.

Mit lidt lange spørgsmål går således på: Kan jeg sige til hospitals-personalet at jeg sidst ikke havde mælk nok, og at jeg derfor ikke vil tage en kamp med amningen igen, og bede om erstatning til babyen?

Jeg har ikke behov for at skulle ud i en principiel diskussion med en sygeplejerske om, hvilken næring mit barn skal have, når jeg lige har født etc. Kan man forvente at de tager det man siger til efterretning, eller skal jeg bare pakke den lille ny sammen hurtigt, og komme hjem, hvor vi selv bestemmer? :)

Som du kan se, er jeg blevet godt skræmt af min oplevelse med amning - jeg er ikke engang gravid endnu, og jeg bekymrer mig allerede. Jeg håber dog at du kan hitte rede i mit spørgsmål, og glæder mig til at høre dit svar.

Bedste hilsner
Ingrids Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder