Svar: Vores datter vil ikke spise

8. november 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære urolige mor

Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det og føler at du gør noget galt, når du gentagende gange oplever at din datter afviser brystet. Det er meget hårdt at opleve ens barn græde ved brystet og at man gentagende gange skal forsøge alverden for at få hende til at spise.

Det er dog sådan at nogle børn faktisk trives rigtig godt med kun at spise få minutter og det lyder jo som om at det godt kunne være tilfældet hos jer. Du fortæller at din datter generelt har taget godt på og hun trives, er glad og udvikler sig i god retning. Hvis vi forestiller os at du har en rigtig hurtig nedløbsrefleks og din datter et rigtig godt vacuum, ja så får hun hvad hun skal have også selvom hun kun spiser 7 minutter... det er du et eller andet sted nødt til at tro på og her må du se på hende og se hvor godt hun trives:o)

Du skriver at du er bange for at hun er kommet ind i en vane med at slatspise, så hun ligesom lader sig nøjes med lidt af gangen og det lyder også som en mulighed. I forhold til amning er det nok begrænset hvor meget du kan gøre ved det, men netop det at hun nu er begyndt med skemad, gør at du på den måde stille og roligt kan vende hende til at have en større mængde mad i maven af gangen. Det vil sige at hvis du f.eks. giver hende skemad 2 gange dagligt og følger efter med brystet, så vil hun stille og roligt vende sig til at der på disse tidspunkter skal være en større mængde i maven. Ofte spiser børn fortsat ligeså længe på brystet som de ellers ville gøre og på den måde får hun altså både den vanlige mængde mælk + f.eks. ½ dl. grød. På sigt tænker jeg at skemaden således vil kunne hjælpe jer.

Jeg har lidt svært ved at tyde ud af dit brev, om du er træt af amning. Om det simpelthen er for hårdt at tage disse kampe med hende? I givet fald kan du jo overveje om du en gang imellem vil give en flaske i stedet, så kan far tage over og du kan på den måde få lidt frirum. Hvis hun ikke vil flasken, så er der dog ikke så meget at gøre, så er du jo nødt til at amme, men må så supplere med skemaden og tiden vil på den måde også arbejde for jer:o)

Man oplever nogle gange det der kaldes ammestrejke. Ammestrejke kan opstå fra den ene dag til den anden, men det kan også komme gradvist, hvor barnet bare afviser brystet mere og mere.

Der kan være flere årsager til ammestrejke, det kan være at barnet forbinder brystet med noget ubehageligt, at barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse, hvor barnet har svært ved at trække vejret gennem næsen, når det ligger ved brystet. Det at ligge ved brystet og spise betyder jo at man samtidig skal trække vejret gennem næsen og når man ikke kan det, så er det meget ubehageligt og børn kan i den forbindelse afvise brystet.

Børn kan også få ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ...

Annonce

... ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget, skælder meget ud på jeres datter eller lignende. Som du selv skriver, så handler det også nogle gange om at man som mor skal virke rolig og forsøge at være så afslappet som muligt og det er rigtig godt at du forsøger det du kan:o)

Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation.

Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.

Og så kan det også handle lidt om din datters alder og at hun nu begynder at skifte ammerytme og ikke har helt samme behov som tidligere. Det kan sagtens være at hun nogle dage fint kan nøjes med 4-5 amninger og trives med dette, selvom andre børn måske vil have behov for 6 amninger dagligt for at holde vægten. Men hvis vi nu forestiller os at hun ikke behøver blive ammet særlig tit og du så vedbliver at lægge til, så føler hun sig presset og kan så finde på at afvise brystet helt. Derfor er det også rigtig godt at du fortæller at du har forsøgt på at trække tiden, give lidt hyppigere osv. og umiddelbart vil amning hver 3½-4 time jo være rigtigt passende... Det lyder således rigtig godt og fint det du gør og du gør ikke noget forkert.

Jeg sender dig her en plan over dagen med to måltider skemad, fordi jeg tænker at det måske kan give dig lidt overblik over hvordan en dag kan se ud. Prøv at tilbyde din datter brystet på de angivne tider (cirka - du skal ikke være rigid:o)) og hvis hun ikke vil, så fred være med det, dier hun i 7 minutter så er det godt, og dier hun længere så er det også fint. Forsøg ikke at lade dig gå på af det, men stol på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov og hvis du tilbyder, så må hun tage, hvis hun vil.

Plan for dagen:

Tidlig morgen 06: Amning

Formiddag 9-10: Amning

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Puttes herefter til formiddagslur

Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Må gerne spise ½ dl. eller lidt mere, hvis hun kan

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16: Ammes og tager evt. herefter en powernap

Aften 18: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Må igen gerne spise ½ dl. eller mere, hvis hun kan.

Ammes til natten og puttes 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes igen, prøv at amme hende imens hun sover.

Nat 24-06: Ammes kun hvis hun vågner og gerne vil, eller hvis du oplever at det er lettere at få hende til at spise på dette tidspunkt, fordi der er mere ro. Til piger som hende, kan det nogle gange være godt at udnytte at de ikke protesterer så meget, når de er trætte, døsige eller sover og derfor give dem lidt mere mad aften og nat... så må du hvile dig om dagen i stedet:o)

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor