Vores datter vil ikke spise

8. november 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vores datter vil ikke spise

Kære Helen

Jeg henvender mig til dig på grund af længerevarende ammeproblemer. Vores datter på 4½ måned har altid været meget hurtig til at spise og har hidtil udelukkende fået bryst. Faktisk har hun aldrig spist længere end maks 7 minutter. Min nedløbsrefleks har altid været meget hurtig og jeg har stadig meget mælk. Ved fødslen vejede hun 3200 g og vejede i sidste uge 6300 g. Dog var der en 5-ugers periode hvor hun blot tog 400 g på. Vores bekymring går ikke på hendes vægt da hun sådan set tager fint på.

Problemet er, at det er en kamp at få hende til at spise og gennem den seneste måned er det kun blevet værre. Når jeg ligger hende til brystet sker det ofte, at hun spænder som en flitsbue og begynder at græde før hun overhovedet når brystet. Nogle gange tager hun fint fat og spiser intensivt i 1-2 minutter, hvorefter hun slipper, oftest med gråd. Andre gange spiser hun ganske kortvarigt hvorefter hun får mælken galt i halsen og nægter at spise mere.

Jeg synes, at jeg har forsøgt alt tænkeligt: Jeg har prøvet at vente til hun selv melder sig, men der kan nogle gange gå op til 7 timer. Jeg har tilbudt hende bryst med mindre end 3 timers interval og med 3 og 4 timers interval for at lade hende mærke sulten. Jeg lader hende få tid til at bøvse, har prøvet forskellige ammestillinger, lagt et klæde henover hovedet på hende for at skærme hende. Jeg taler ikke mens hun spiser og der er generelt ro under amningen.

Vi har forsøgt med flaske med erstatning, men hun nægter pure at tage sutteflasken og efter fire dages forsøg droppede vi det, da vi følte det var et overgreb mod hende. For en uge siden begyndte vi så med tynd majsgrød lavet på modermælkserstaning. Vi tilbyder det 2 gange om dagen, formiddag og sen eftermiddag. Det synes hun for det meste er sjovt og hun snakker glad med mad i munden. Det er lykkedes hende to gange at ...

Annonce

... spise en halv deciliter grød, hvilket vi var super lykkelige for!

Vores store bekymring går på, at vi føler at hun får dækket sit umiddelbare behov, men at hun ikke får tilstrækkelig mælk til at udvikle sig mentalt og fysisk på. Nogle dage synes vi også, at hun er meget pjevset, hvilket jo ikke er så mærkeligt, hvis hun altid er småsulten og hendes blodsukker dykker? Jeg har en fornemmelse af, at hun simpelthen har vænnet sig selv til at spise meget lidt, for så nogle dage at spise rigtig godt.

Hun er generelt meget glad, smilende og græder sjældent. Hun har altid sovet godt og længe og vi kan uden problemer ligge hende i sin egen seng til natten omkring kl. 19.30. Hun er dog begyndt at vågne oftere om natten, hvilket jeg også ser som et tegn på at hun har behov for mere mad.

Hun pludrer meget og er så småt begyndt at ville vende sig fra ryg til mave. Hun er på ingen måde sløv eller passiv og har desuden fine tunge bleer. Afføring hver dag, dog er den meget grøn.

Min sundhedsplejerske og læge mener, at vores datter blot gennemgår en stor udvikling og at hendes reaktion på dette, kan være den manglende appetit. De er således ikke så bekymrede, da vores datter jo ellers trives.

Jeg er meget opmærksom på, at mit humør/ frustration og bekymring påvirker min datter og jeg mener faktisk, at jeg er afslappet når jeg forsøger at ligge hende til brystet. Imidlertid påvirker situationen mig rigtig meget nu og vi er nok inde i en ond ring. Jeg er frygtelig bekymret og jeg bliver virkelig ked af det hver gang hun ikke vil spise. Det føles som om jeg gør noget helt galt og at hun prøver at fortælle mig, at jeg ikke gør det godt nok. - At der er noget jeg ikke forstår?

Jeg har desperat brug for et godt råd, da jeg så uendelig gerne vil hjælpe min elskelige datter til at få det godt.

Venlig hilsen, en for øjeblikket, urolig mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.