Svar: Hvordan ved jeg, om jeg har mælk nok?

4. november 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Tillykke tillykke, dejligt at I nu har fået jeres lille dreng, som lyder til at have det godt:o)

Når du ammer din dreng, så er der flere ting, som du skal være opmærksom på og som vil være rigtig gode for jer begge to.

For det første vil det være en rigtig god idé at du som udgangspunkt lægger ham til brystet, når han viser tegn og behov for dette og det lyder helt fint med hver 2-4 time, altså 6-8 gange i døgnet. Start med at lægge ham til den ene side, lad ham spise færdig der, det vil sige til han selv ligesom slipper og så kan du skifte ham og så derefter tilbyde ham toppen fra den anden side. Næste gang du ammer, så starter du så der, hvor han har taget toppen, lader ham spise i bund på den side, skifter ham og tilbyder modsatte bryst.

I princippet kan man ikke tømme et bryst, når barnet sutter på brystet, så bliver der sendt nogle hormoner op til din hjerne at mælken skal løbe og så starter nedløbsrefleksen og mælken kommer. Derfor er det forkert at sige at man 'tømmer' brystet. Nu er din dreng jo ikke så gammel og det tager nogle uger at etablere en amning, derfor vil du sandsynligvis stille og roligt begynde at kunne fornemme forskel på din bryster - altså forskel på om han skal til at spise, eller lige har spist.

Når han spiser hos dig, så vil der til at begynde med være lidt mælk i brystvorten som kan klemmes ud, så kan han smage at der er noget at komme efter og begynder herefter at sutte mere effektivt. Når nedløbsrefleksen så begynder og mælken begynder at løbe, så skal han synke den mælk som kommer. Det vil sige at han sutter lidt, venter lidt på at mælken skal begynde at løbe, synker den mælk der kommer, og det sker hele tiden under en amning. Derfor vil en naturlig ammerytme være sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke, sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke. Du vil altså nogle gange kunne høre at han synker og nogle gange vil han holde lidt pause fordi han venter på at nedløbsrefleksen skal gå igang og så vil han sutte igen.

Når han slipper brystet og er færdig med at spise hos dig, så skulle du gerne kunne se mælk i hans mundvige, altså kunne se at han har fået mælk ind i munden. Nogle kvinder oplever at have meget brystspænding og andre oplever ikke ret meget. Det kan have noget at sige, hvor store bryster man har. At du således ikke oplever særlig stor brystspænding behøver ikke at betyde at du mangler mælk.

Du har fuldstændig ret i at en god målestok for om ...

Annonce

... barnet får mælk nok er at se på hvordan han ligger ved brystet. Har han lyst til at spise der, kan du høre at han synker, virker han tilfreds efter amning, tisser han, har han afføring og hvordan ser afføringen ud osv. På nuværende tidspunkt skal din dreng gerne have gul afføring, som tegn på at mælken kommer god igennem systemet og han skal gerne have afføring hver dag. En anden god målestok er vægten, at han tager på og her kommer sundhedsplejersken jo nok snart og vejer ham:o)

Med hensyn til sut, så viser undersøgelser at børn der får sut dier en gang mindre ved brystet i døgnet end de ville gøre, hvis de ikke brugte sut. Derfor skal man være meget opmærksom på, hvornår man tilbyder barnet en sut. Det er meget vigtigt at sutten ikke bruges til at holde barnet hen, når han f.eks. ligger på puslebordet og skal skiftes inden han skal have mad. Hvis man bruger sutten på denne måde så risikerer man at han er for træt til egentlig at sutte nok ved brystet, når han tilbydes brystet bagefter.

Men det kan være udmærket at give en sut på det tidspunkt, hvor barnet har spist godt ved sin mor og svøbes og skal til at sove. Så vil sutten i munden kunne give den ro, der skal til for at barnet sover god i sin lift.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til din revnede brystvorte, så skal du være opmærksom på at der her er indgangsport for mikroorganismer og du skal derfor sørge for at holde brystet rent. Brug en bomuldsbh og skift ammeindlæg hyppigt. Sørg derudover for at lægge din dreng til brystet i forskellige ammestillinger, så han ikke slider med sin tunge lige der hvor såret er.

Der kan være mange årsager til at man får sår på brystvorterne, det kan skyldes sutteteknikken, at han ikke har helt rigtigt fat. Det kan også skyldes at han har for kort tungebånd (hvis han rækker tungen frem og spidsen af tungen er hjerteformet). I givet fald vil det være godt at hans tungebånd klippes - det kan en øre-næse-halslæge som regel gøre. Det kan også skyldes brug af ammebrik, malkemaskine osv. og da jeg ikke kan se dig, er det svært for mig at sige, hvad der lige præcis er tale om hos dig.

Men i første omgang, så lad brystet lufttørre med lidt mælk og din drengs spyt, når han er færdig med at spise hos dig og brug så forskellige ammestilling og sørg for at han har rigtigt fat, når du lægger ham til.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg glæder mig meget til at høre om Amerikaturen med den lille :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder