Hvordan ved jeg, om jeg har mælk nok?

4. november 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hvordan ved jeg, om jeg har mælk nok?

Hej Helen.

Uha, så er jeg blevet mor! En vild oplevelse, som medfører mange usikkerhedsmomenter. Et af de helt store - og, kan jeg se i brevkassen, klassiske - er amning. Min søn er nu 7 dage gammel, og efter lidt startvanskeligheder har vi nu fået ammeteknikken på plads, så han går villigt til brystet og får lavet fint vakuum. Men jeg er sørme meget i tvivl om, hvordan jeg skal vurdere, om han får mad nok.

Han ammer hver 2.-4. time (det passer meget godt med de anbefalede 6-8 gange i døgnet), ca. 40 min. pr. omgang. Men min bekymring er, om han overhovedet får noget at mælk ned, når han dier. Jeg kan kun meget sporadisk høre, at han synker, og det burde jeg vel høre hele tiden, hvis han virkelig fik mælk i munden? Jeg har også hørt noget om, at man skal kunne se mælk i mundvigen på barnet, hvis det løber, som det skal, og det synes jeg heller ikke, at jeg kan.

Jeg havde på forhånd en forestilling om, at brysterne ville være spændte, når jeg ikke havde ammet nogen timer, og så ville de blive mere bløde, når han havde diet fra dem. Men de er sådan set bare bløde hele tiden - betyder det så, at der ikke er ret meget mælk i dem?

I de første dage efter fødslen måtte han have noget Nutramigen for ikke at blive for sulten om aftenen, men det er vi ...

Annonce

... stort set trappet ud af nu, så min fornuft siger mig, at hvis han ikke fik mælk nok ved amningerne, så ville han vel skrige af sult. På den anden side har man jo hørt skrækhistorier om babyer, der blev sløve, fordi de ikke fik mad nok. Tillige er jeg bange for, at vi kommer til at passivisere ham for meget med den sut, som vi er begyndt at bruge i dag (bruger den kun, når han skal sove, men måske kan den "skjule" tegn på, at han reelt er sulten?).

Han tisser rigtigt godt, hvilket jeg har hørt skulle være et tegn på at han fik mælk nok, men på den anden side har han jo også de sidste dage fået 50-100 mL Nutramigen dagligt, så det kan vel have bidraget til urinproduktionen?

Et lille tillægsspørgsmål angående revnede brystvorter. Jeg har fået en rigtigt grim revne på den ene brystvorte. Men jeg kan godt abstrahere fra smerten, når jeg ammer. Så behøver jeg at gøre noget ved revnen (dvs. er det et problem, at den er der? Jeg tænker på infektionsrisiko m.fl. problemer), og hvad kan jeg i givet fald gøre?

Uha, al den usikkerhed! Hvor er det dog godt, at man har et sted at stille alle sine spørgsmål!

Med venlig hilsen
Stine

P.S. Jeg skal nok komme med en beretning om Amerika-eventyret på et tidspunkt. Så kan det måske tjene til inspiration for andre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år