Brev:
Hvordan ved jeg, om jeg har mælk nok?
4. november 2007
Alder:
0 mdr.
Hvordan ved jeg, om jeg har mælk nok?
Hej Helen.
Uha, så er jeg blevet mor! En vild oplevelse, som medfører mange usikkerhedsmomenter. Et af de helt store - og, kan jeg se i brevkassen, klassiske - er amning. Min søn er nu 7 dage gammel, og efter lidt startvanskeligheder har vi nu fået ammeteknikken på plads, så han går villigt til brystet og får lavet fint vakuum. Men jeg er sørme meget i tvivl om, hvordan jeg skal vurdere, om han får mad nok.
Han ammer hver 2.-4. time (det passer meget godt med de anbefalede 6-8 gange i døgnet), ca. 40 min. pr. omgang. Men min bekymring er, om han overhovedet får noget at mælk ned, når han dier. Jeg kan kun meget sporadisk høre, at han synker, og det burde jeg vel høre hele tiden, hvis han virkelig fik mælk i munden? Jeg har også hørt noget om, at man skal kunne se mælk i mundvigen på barnet, hvis det løber, som det skal, og det synes jeg heller ikke, at jeg kan.
Jeg havde på forhånd en forestilling om, at brysterne ville være spændte, når jeg ikke havde ammet nogen timer, og så ville de blive mere bløde, når han havde diet fra dem. Men de er sådan set bare bløde hele tiden - betyder det så, at der ikke er ret meget mælk i dem?
I de første dage efter fødslen måtte han have noget Nutramigen for ikke at blive for sulten om aftenen, men det er vi stort set trappet ud af nu, så min fornuft siger mig, at hvis han ikke fik mælk nok ved amningerne, så ville han vel skrige af sult. På den anden side har man jo hørt skrækhistorier om babyer, der blev sløve, fordi de ikke fik mad nok. Tillige er jeg bange for, at vi kommer til at passivisere ham for meget med den sut, som vi er begyndt at bruge i dag (bruger den kun, når han skal sove, men måske kan den "skjule" tegn på, at han reelt er sulten?).
Han tisser rigtigt godt, hvilket jeg har hørt skulle være et tegn på at han fik mælk nok, men på den anden side har han jo også de sidste dage fået 50-100 mL Nutramigen dagligt, så det kan vel have bidraget til urinproduktionen?
Et lille tillægsspørgsmål angående revnede brystvorter. Jeg har fået en rigtigt grim revne på den ene brystvorte. Men jeg kan godt abstrahere fra smerten, når jeg ammer. Så behøver jeg at gøre noget ved revnen (dvs. er det et problem, at den er der? Jeg tænker på infektionsrisiko m.fl. problemer), og hvad kan jeg i givet fald gøre?
Uha, al den usikkerhed! Hvor er det dog godt, at man har et sted at stille alle sine spørgsmål!
Med venlig hilsen
Stine
P.S. Jeg skal nok komme med en beretning om Amerika-eventyret på et tidspunkt. Så kan det måske tjene til inspiration for andre