Svar: Ammeproblemer - vil kun spise fra højre bryst
31. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Lillian
Dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at du nu er beriget med to dejlige piger:o)
Hun er vist en værre en lille Flora, for højre bryst vil hun jo tilsyneladende gerne og du har også forsøgt stort set alt... hmm, normalt vil tvillinge stillingen hjælpe - har du prøvet at starte med at lægge hende til højre bryst og lade hende starte der og så stille og roligt undervejs i amningen flytte hende til venstre bryst, hvor hun så fortsætter. Ikke noget med at vende hende rundt undervejs, bare trække hende de 20-30 cm længere mod venstre...
Det kan også nogle gange hjælpe at lægge sig ned og amme eller du kan gå rundt med hende. Nogle gange kan man få barnet til at tage brystet, hvis man går rundt og ammer... lidt hårdt i længden, men det er jo lige en hurdle I skal over, det handler om at få hende til at tage brystet igen.
Hvis I har badekar, så hjælper det også nogle gange at tage barnet med i bad og lade hende ligge på din mave og så tilbyde hende venstre bryst i badet... ja alternativt er det, men hvad gør man ikke nogen gange for at få den amning til at fungere:o)
Med hensyn til at sove, så synes jeg det er rigtig godt, hvis man kan få det til at fungere at børnene sover sammen og en godnathistorie er guld værd og en rigtig god idé. Selvom pigerne har forskellig alder, så vil du sagtens kunne finde bøger som de begge vil kunne lytte til. Nogle eventyr f.eks. kan man sagtens læse og så får de bare noget forskelligt ud af det, alt efter hvilken alder de hver især har. Der findes mange gode børnebøger som de begge vil nyde og for lille Flora vil det i begyndelsen være mere det at du sidder og læser, at hun hører den lidt monotone og rolige stemme der får hende til at sove, mere end det vil være den egentlige handling.
Når de bliver så gamle at de har behov for hver sin historie, så må du læse to historier, så bliver hver historie bare ikke så lang, som hvis man kun får en...
Med hensyn til skemaden
så er det jo desværre ikke mor, der bestemmer hvornår barnet er parat, men barnet og du må derfor begynde når Flora viser interesse og behov herfor. Det lyder ikke umiddelbart som om at det er lige nu, da hun jo virker meget glad og tilfreds med den mælk hun får hos dig og af flaske en gang imellem.
Hvis hun begynder at vågne hyppigere om natten og det ikke rigtig hjælper at øge din mælkemængde og at tilbyde hende mere mælk i løbet af dagen, hvis hun begynder at åbne munden for skeen, når du giver hende d-dråber, drejer hovedet bevidst efter skeen, maden du putter i munden osv. så kan det være en god idé at begynde. Men mange børn er faktisk mellem 5 og 6 måneder før det tidspunkt kommer....
Så tålmodighed er en god ting og børn er ikke ens - heller ikke to søstre:o) Pas godt på hinanden og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske