Svar: Ammeproblemer - vil kun spise fra højre bryst

31. oktober 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lillian

Dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at du nu er beriget med to dejlige piger:o)

Hun er vist en værre en lille Flora, for højre bryst vil hun jo tilsyneladende gerne og du har også forsøgt stort set alt... hmm, normalt vil tvillinge stillingen hjælpe - har du prøvet at starte med at lægge hende til højre bryst og lade hende starte der og så stille og roligt undervejs i amningen flytte hende til venstre bryst, hvor hun så fortsætter. Ikke noget med at vende hende rundt undervejs, bare trække hende de 20-30 cm længere mod venstre...

Det kan også nogle gange hjælpe at lægge sig ned og amme eller du kan gå rundt med hende. Nogle gange kan man få barnet til at tage brystet, hvis man går rundt og ammer... lidt hårdt i længden, men det er jo lige en hurdle I skal over, det handler om at få hende til at tage brystet igen.

Hvis I har badekar, så hjælper det også nogle gange at tage barnet med i bad og lade hende ligge på din mave og så tilbyde hende venstre bryst i badet... ja alternativt er det, men hvad gør man ikke nogen gange for at få den amning til at fungere:o)

Med hensyn til at sove, så synes jeg det er rigtig godt, hvis man kan få det til at fungere at børnene sover sammen og en godnathistorie er guld værd og en rigtig god idé. Selvom pigerne har forskellig alder, så vil du sagtens kunne finde bøger som de begge vil kunne lytte til. Nogle ...

Annonce

... eventyr f.eks. kan man sagtens læse og så får de bare noget forskelligt ud af det, alt efter hvilken alder de hver især har. Der findes mange gode børnebøger som de begge vil nyde og for lille Flora vil det i begyndelsen være mere det at du sidder og læser, at hun hører den lidt monotone og rolige stemme der får hende til at sove, mere end det vil være den egentlige handling.

Når de bliver så gamle at de har behov for hver sin historie, så må du læse to historier, så bliver hver historie bare ikke så lang, som hvis man kun får en...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til skemaden
så er det jo desværre ikke mor, der bestemmer hvornår barnet er parat, men barnet og du må derfor begynde når Flora viser interesse og behov herfor. Det lyder ikke umiddelbart som om at det er lige nu, da hun jo virker meget glad og tilfreds med den mælk hun får hos dig og af flaske en gang imellem.

Hvis hun begynder at vågne hyppigere om natten og det ikke rigtig hjælper at øge din mælkemængde og at tilbyde hende mere mælk i løbet af dagen, hvis hun begynder at åbne munden for skeen, når du giver hende d-dråber, drejer hovedet bevidst efter skeen, maden du putter i munden osv. så kan det være en god idé at begynde. Men mange børn er faktisk mellem 5 og 6 måneder før det tidspunkt kommer....

Så tålmodighed er en god ting og børn er ikke ens - heller ikke to søstre:o) Pas godt på hinanden og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder