Svar: Chokolade og amning
24. oktober 2007
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt kan du spise lige præcis hvad du har lyst til, når du ammer. Dog forstået på den måde at du skal spise varieret og sundt. Det vil sige leve efter de gængse kostråd om at spise frugt og grønt (6 om dagen), spise fisk og fiskepålæg flere gange om ugen (dog ikke tun, rokke, helleflynder, oliefisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart), spise kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag, spare på sukker, spare på fedtet og slukke tørsten i vand.
Der er dog enkelte kvinder som oplever at forskellige fødevarer giver deres barn uro i maven og en af disse ting er bla. chokolade. Også kål, spinat, druer, løg, jordbær, nødder og citrusfrugter oplever mange kan give problemer. Og også kaffe, cola og rødvin...
Hvis du har mistanke om, at din datters uro skyldes en eller flere af de fødevarer, du har spist, så prøv at lade være med at spise disse i nogle dage. Hvis hun bliver rolig, kan du vente et par uger og så forsøge at spise dem igen og se, hvad der sker. Hvis hun atter bliver urolig, så må du lade være med at spise fødevaren igen.
Hører du til de kvinder der efter fødslen har en enormt stor trang til chokolade og kan kværne en hel plade marabou på få minutter, så vil det være en god idé at skrue lidt ned for indtaget i nogle dage og så øge mængden stille og roligt. På den måde kan du godt vende din datter til at klare lidt større mængder, men igen skal du lige tænke på at du bør spise sundt:o)
Med hensyn til at sove for sig selv, så vil det være en rigtig god idé at du svøber din datter. Hun skal svøbes i et tæppe og pakkes lidt ligesom et 'kræmmerhus' så hun ligger med armene ind til kroppen og ikke kan ligge og sprælle frit i luften. Når hun protesterer mod at komme fra din favn og over i sin seng, så er det fordi hun føler sig utryg. Det at blive svøbt vil hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv og hun vil således bedre kunne finde roen og komme videre i søvnen.
Du kan vælge at amme hende 2 gang imens hun er svøbt og så flytte hende derefter. Altså at du starter med at amme hende fra den ene side, skifter hende, bøvser osv. så svøber du hende og tilbyder hende det andet bryst. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og du kan her prøve at give hende en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
du skal være opmærksom på at du måske er inde i en periode nu, hvor hun har behov for at sætte din mælkemængde lidt i vejret, både fordi den har været lidt nedsat på grund af brystbetændelse, men også fordi hun har en alder nu, hvor hun er større og har behov for generelt at få produktionen sat lidt op. Forsøg derfor at amme hende lidt hyppigere i løbet af dagen og aftenen og se om hun så vil kunne sove et lidt længere stræk og lidt mere roligt om natten.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske