Svar: Tidlige tænder og bid
23. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lene
Ja, det gør simpelthen så ondt at blive bidt i de brystvorter:o(
Det bedste du kan gøre er faktisk at sige Av så højt og bestemt at hun ikke oplever det som sjov, men bliver så forskrækket at hun finder ud af at dette var forkert. Hvis hun griner, så kan hun godt være så bevidst at hun gør det igen, fordi hun tror du synes det er skægt og at det således er en leg I leger.
Derudover så vil det være rigtig godt, at du forsøger at finde ud af hvornår det er hun bider. Som oftest er det endten i starten eller i slutningen af en amning. Det vil sige i begyndelsen, inden mælken løber rigtig til og nedløbsrefleksen starter og hvis det er problemet, så kan det være en god idé at du endten med hænderne eller malkemaskine forsøge at få nedløbsrefleksen igang inden din datter lægges til.
Hvis det er i slutningen af amningen, så vil det være nødvendigt at du tager hende fra lidt før, der hvor du fornemmer at hun skal til at bide. Her hænger det ofte sammen med at hun skal malke lidt ekstra på brystet for at få mælken ud eller det kan være fordi hun egentlig er mæt nok og derfor forsøger at lege lidt i stedet.
Hvis du har fået hul på dine brystvorter og det således gør rigtig ondt at lægge hende til, så vil det være en god idé at du forsøger at lægge til i andre ammestillinger, så hendes pres med tungen ikke er lige der, hvor hun har bidt, men så hun malker på et andet sted.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske