Svar: Pludseligt fald i mælkeproduktion
23. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Mette-Marie
Der kan være mange grunde til at mælkeproduktionen pludselig falder og det kan godt ske meget hurtigt og således fra den ene dag til den anden.
Det er sådan at vi næsten altid producerer mere mælk i det ene bryst end i det andet. Der er altså naturligt forskel på de to sider og barnet har ofte også en favoritside. Ud fra det du fortæller, så tænker jeg at det fald du oplever i mælkeproduktion godt kan hænge sammen med at du nu er begyndt på arbejde, adskilt fra Oskar, nu skal han til at i vuggestue osv. og det medfører en masse tanker og uro, måske lidt stress over hvordan det hele nu skal gå. Alt sammen påvirker mælken og produktionen som så nedsættes - desværre ekstra i den side, hvor du generelt har produceret lidt mindre.
Det vil være rigtig godt, hvis du fortsat kan få Oskar til at tage den venstre side, da han er den bedste til at stimulere dig. Også selvom han kun gider kortvarigt. Måske kan du stadig have lidt held til at snyde ham, så du starter med at lægge ham til den højre siden i almindeligstilling og så efter lidt tid flytter ham til venstre bryst men i tvillingestilling. Han bliver således liggende på den side, hvor han er, oplever ikke at blive flyttet rundt men kun trukket lidt til siden.
Du kan også gøre det at du forsøger at malke lidt på venstre bryst lige inden du lægger ham til, så du får nedløbsrefleksen igang og han fornemmer at der er noget at komme efter og derfor hurtigere tager fat og ikke bliver så ked af at det går lidt langsommere med nedløbsrefleksen der.
Det kan også nogle gange hjælpe at gå i karbad med ham, hvis I har det og lade ham spise af brystet der, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende fra venstre side, at du går rundt med ham i armene imens du forsøger at få ham til at tage den side osv. Igen er han jo en stor dreng, som er ved at være godt tung, så du må forsøge dig frem.
Ellers så handler det om at du forsøger at stimulere den venstre side lidt ekstra generelt og det kan du fint gøre med malkemaskinen et par gange om dagen, så din krop ligesom bliver opmærksom på at der skal produceres lidt mere igen.
Til sidst vil jeg lige sige, at hvis det ikke lykkes for dig at få amningen op at stå igen på ventre bryst, så kan du stadig bibeholde amningen og tilbyde højre side. Dit højre bryst vil naturligvis i en periode være lidt større fordi det er fyldt med mælk, men din dreng kan fint nøjes med den mælk du producerer i et bryst.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske