Svar: Pludseligt fald i mælkeproduktion

23. oktober 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette-Marie

Der kan være mange grunde til at mælkeproduktionen pludselig falder og det kan godt ske meget hurtigt og således fra den ene dag til den anden.

Det er sådan at vi næsten altid producerer mere mælk i det ene bryst end i det andet. Der er altså naturligt forskel på de to sider og barnet har ofte også en favoritside. Ud fra det du fortæller, så tænker jeg at det fald du oplever i mælkeproduktion godt kan hænge sammen med at du nu er begyndt på arbejde, adskilt fra Oskar, nu skal han til at i vuggestue osv. og det medfører en masse tanker og uro, måske lidt stress over hvordan det hele nu skal gå. Alt sammen påvirker mælken og produktionen som så nedsættes - desværre ekstra i den side, hvor du generelt har produceret lidt mindre.

Det vil være rigtig godt, hvis du fortsat kan få Oskar til at tage den venstre side, da han er den bedste til at stimulere dig. Også selvom han kun gider kortvarigt. Måske kan du stadig have lidt held til at snyde ham, så du starter med at lægge ham til den højre siden i almindeligstilling og så efter lidt tid flytter ham til venstre bryst men i tvillingestilling. Han bliver således liggende på den side, hvor han er, oplever ikke at blive flyttet rundt men kun trukket lidt til ...

Annonce

... siden.

Du kan også gøre det at du forsøger at malke lidt på venstre bryst lige inden du lægger ham til, så du får nedløbsrefleksen igang og han fornemmer at der er noget at komme efter og derfor hurtigere tager fat og ikke bliver så ked af at det går lidt langsommere med nedløbsrefleksen der.

Det kan også nogle gange hjælpe at gå i karbad med ham, hvis I har det og lade ham spise af brystet der, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende fra venstre side, at du går rundt med ham i armene imens du forsøger at få ham til at tage den side osv. Igen er han jo en stor dreng, som er ved at være godt tung, så du må forsøge dig frem.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ellers så handler det om at du forsøger at stimulere den venstre side lidt ekstra generelt og det kan du fint gøre med malkemaskinen et par gange om dagen, så din krop ligesom bliver opmærksom på at der skal produceres lidt mere igen.

Til sidst vil jeg lige sige, at hvis det ikke lykkes for dig at få amningen op at stå igen på ventre bryst, så kan du stadig bibeholde amningen og tilbyde højre side. Dit højre bryst vil naturligvis i en periode være lidt større fordi det er fyldt med mælk, men din dreng kan fint nøjes med den mælk du producerer i et bryst.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige