Svar: Projekt ammestop om natten
18. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Benjas mor
Dejligt at høre at projekt ammestop om natten er gået godt. En god nat, er altid en god begyndelse. Husk dog på at der stadig vil komme nætter, hvor din lille dreng vil søge brystet mere og hvor det derfor stadig kan være svært at holde fast i at det er om dagen amningen foregår.
Det er meget forskelligt hvor mange timer børn i 8 måneders alderen kan klare sig uden amning. Nogle børn vil fint kunne sove fra de bliver puttet omkring kl. 20 til næste morgen tidlig omkring kl. 05. Andre børn er nødt til at have en amning både når de puttes og igen inden midnat for så at kunne holde sig til næste morgen kl. 06. Sådan er det forskelligt og den fleksibilitet må der være.
Har I mulighed for at flytte jeres dreng ind på eget værelse, så du kan komme tilbage til din seng, så vil det være at foretrække. I slipper for at forstyre hinanden og far kan gå til sønnike, hvis han vågner og har behov for tryghed og nærhed, hjælp til at skifte stilling osv. for at komme videre i søvnen. Det vil samtidig være meget rart for dig at du får sovet i din seng, da du naturligvis sover bedre der og du skal jo nyde at du endelig kan få din nattesøvn:o)
Hvis I vælger at I alle 3 skal dele soveværelse, så må du forsøge at flytte tilbage, når du fornemmer at det fint kan lade sig gøre. Det afhænger således af, hvordan din dreng har det om natten. Virker han søgende, leder efter brystet, har svært ved at blive trøstet af far osv. kan det være sværere hvis du er i nærheden. Men falder han fint til ro og beroliges uden problemer af far og kommer fint videre i søvnen uden brystet, så kan du godt være i soveværelset. Hvis han ligger i jeres seng, så skal du dog tage en lidt stramsiddende t-shirt eller lignende på, så han ikke lige kan få fat i brystet om natten... ellers er det godt at han sover i sin egen seng.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske