Svar: Maveproblemer, amning og søvn
14. oktober 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Alex
Tillykke med den lille dreng:o) Det lyder ganske rigtigt som om at Arthur har lidt maveproblemer og som om du allerede gør stort set hvad du kan. Det er helt rigtigt at forsøge med lidt gymnastik, mavemassage osv. Et lunt bad kan nogle gange få tarmene til at slappe af, et et lunt omslag rundt om maven. Men ellers er det helt rigtigt det du gør:o)
Som udgangspunkt skal din lille dreng have lov til at spise, når han har behov for det. Især fordi han har en alder nu, hvor han er ved at være så stor at han skal have din mælkeproduktion sat op. Børn har i alderen 4-6 uger det man kalder appetitspring og netop ved at græde mere og være lidt mere pylrede og søgende, så bliver de lagt mere til og mælkemængden øges. Så i forhold til hans alder, så er det vigtigt at følge ham.
Når det er sagt, så er det dog også sådan at børn jo ikke skal lægges til brystet hver gang de giver lyd fra sig og hvis du har masser af mælk, en hurtig nedløbsrefleks og du oplever at han, når han spiser får så meget mælk at han næsten ikke kan holde vacuum og mælken sprøjter ud af næsen osv. - ja så kunne det godt være en idé at have lidt længere tid imellem amningerne, så han lige får mulighed for at fordøje al den mælk han får.
Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og det hjælper derfor ofte at få barnet til at tage en sut. Det at få lov til at sutte på noget sender maden (og luften) igennem systemet uden at der kommer mere mælk til og det giver lidt ro. Det samme gør en lille smule kogt vand, som dog skal være i meget små mængder, da det jo ikke indeholder noget næring.
Problemet hos jer er, at det lyder som om at din dreng har taget rigtig godt på i starten og når han tager 350-400g på om ugen, så er det ikke noget problem at give ham en sut en gang imellem. Men hvis vægten passer - at han de sidste uger kun har taget 80 gram på så er det ikke okay. Han skal så hverken have sut eller kogt vand, men det er meget vigtigt at han får lov til at spise så meget som muligt hos dig.
Jeg tvivler dog på at vægten er rigtig. Der er jo ogås tale om forskellige vægte - vægt på sygehuset, vægt hos egen læge og så sundhedsplejerskens vægt og det kan godt give nogle udsving som ikke er reelle. Jeg synes derfor at du skal få ham vejet en ekstra gang på en vægt, hvor du har fået ham vejet før. Du kan evt. ringe til din sundhedsplejerske eller måske sundhedsplejerskerne har et 'åbent hus', hvor du kan gå hen og få han vejet en ekstra gang. Jeg synes det er vigtigt for det har meget at sige i forhold til hvorvidt du skal gøre det ene eller det andet:o)
Når du ammer ham, så prøv at amme i forskellige stillinger. Det er fint at du ammer liggende om natten, så du også får lidt ro og får sovet lidt. Men prøv i løbet af dagen at lægge til i f.eks. tvillingestilling, hvor du holder din drengs hoved lidt højere oppe, så han sidder lidt mere op. Det hjælper nogle gange.
Det er korrekt at den første del af mælken er mere vandholdig end den sidste del af mælken. Det betyder at det er vigtigt at barnet ligger længe nok ved brystet til at få den lidt federe mælk med ud. Den federe mælk ligger tungere i maven og giver mere ro og hvis man ammer lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så er der en risiko for at barnet får for meget vandholdig mælk og dermed mere uro i maven.
Man kan desværre ikke sætte tid på en amning og sige at hvis han har spist så og så længe så er han nået ind til den fede mælk. Men du må prøve at lytte efter hvordan han spiser. Når hans sug begynder at blive langsommere, mere rytmiske, så er han igang med den lidt federe mælk. Nogle børn kan spise færdig på et bryst i løbet af 10 minutter, andre skal have 25-30 minutter til det. Når din dreng er færdig ved brystet så skal du begynde at kunne fornemme at brystet er blevet blødt og eftergiveligt. Hvis du fornemmer at der fortsat er meget mælk tilbage i brystet, når han er færdig, så kan det være en fordel at skifte ham, så han vågner lidt op til dåd og så lægge ham til samme bryst igen. På den måde sikrer du dig at han har fået den federe mælk med ud.
Ellers er det ofte en god idé at du ammer fra den ene side, lader ham spise færdig der, skifter ham og tilbyder ham toppen fra den anden side. På den måde er du sikker på at han har fået et helt måltid fra det ene bryst og en tørstslukker fra det andet og du får stimuleret begge sider, hvilket er med til at øge din mælkemængde. Næste gang du ammer så starter du på den side, hvor han kun havde taget toppen.
Med hensyn til afføring, så er det normalt at afføringen er gul og lidt skummende. Mange børn vil også omkring 6-9 uger begynde at have lidt længere imellem deres afføringer fordi der sker en enzymændring i tarmsystemet og de begynder at optage maden på en anden måde. Det du fortæller lyder altså helt normalt. Igen skal du dog få ham vejet, for det skulle jo nødig være sådan at han pludselig har længere imellem afføringerne fordi han ikke får mælk nok og derfor ikke tager tilstrækkeligt på - jeg tror som sagt ikke det er problemet, men det er igen relevant lige at få lavet en ny vægt og på den vægt, hvor han er blevet vejet før:o)
Jeg synes ikke du skal give din dreng en tsk olie ned i maven. Det lyder ikke rart og hans tarmsystem er slet ikke parat til at nedbryde noget sådan. Din mælk coater hans tarm, lægger ligesom en hinde på tarmvæggende og styrker på den måde hans tarme - at få olie ned.. nej, det synes jeg ikke. Du kan derimod overveje om der er en sammenhæng imellem hvornår I giver d-dråber og hvornår han har mavekneb. Nogle børn får mavekneb af d-dråberne og her kan det nogle gange hjælpe at skifte til ACD-dråber i stedet, da de er oplemmet i en anden form for olie.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske