Maveproblemer, amning og søvn

14. oktober 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Maveproblemer, amning og søvn

Mit første barn, Arthur, bliver 6 uger gammel i morgen. De sidste 3-4 uger har vi bøvlet med søvnproblemer, der temmelig sikkert skyldes at han får ondt i maven pga luft.

For lige kort at beskrive min dreng, så var han ret nem de første par uger. Han græd meget lidt, da han vi tog affære bare han klynkede. Han er en meget larmende dreng, der både snorker, knirker, pruster og stønner.. Vi kan næsten altid høre hans vejrtrækning og han har tit øjnene åbne mens han sover, har REM søvn der virkelig ligner at han er vågen. Det tog os lidt tid at finde ud af, at vi ikke behøvede reagere hver gang han klynkede, da det faktisk forstyrrede hans søvn.

Jeg fødte i uge 42 og han var meget sulten da han kom ud og ville gerne spise hele tiden. Han sov derfor aldrig mange timer i træk - ca 2-4 af gangen om natten - men da jeg ammer liggende ned, var det ikke så forstyrrende. Jeg flyttede ham stille og roligt over i sin egen seng når han var faldet i søvn ved brystet.

Jeg synes hans mave og i den forbindelse søvn er blevet et større og større problem i løbet af de sidste 2-3 uger. Han lider frygtelig meget af mavekneb. Det varierer lidt fra dag til dag hvor meget, og det er svært at se et rigtigt mønster i det. Han arbejder mange larmende timer på at komme af med prutter og desværre lader det til at genere ham mere og mere for hver dag der går. Nu er han begyndt at have rigtige skrigeture på grund af det.

For lige at beskrive, så står den på ben der trækkes op under ham, sparker ud, ryggen i flitsbue, rødt hovede, grynten og stønnen, gråd, mælk i den gale hals, og den sidste uge også en del gylp, bla ud af næsen. Han laver voldsomme bøvser og store prutter, men ikke så tit som han gerne ville. Hvor han før havde afføring mange gange om dagen, så har han det måske kun et par gange nu, og det skummer og kommer tit ud med en vældig kraft. Det ser næsten ud som om han har kramper.

Jeg har prøvet at følge alle mulige råd: Lave gymnastik, cykle med ben, rulle ben/mave, massere, ændre min diæt (dvs undgå grøntsager, the, kaffe, chokolade, sodavand, fast food, og mælkeprodukter) men jeg kan ikke rigtig se det gør nogen forskel.

Gymnastikøvelserne hjælper med at lukke luft ud - men kun når han er afslappet, dvs ikke når det gør mest ondt. Og selvom jeg bruger mange timer på at gøre gymnastik om natten, sover han ikke bedre af den grund - måske snarere tværtimod.
Det eneste der rigtig trøster ham er når jeg ammer ham. Men jeg har fået at vide at det kan være for hyppig amning der giver problemet, og derfor har jeg prøvet at holde længere pauser. Dog må jeg sige det er svært, når han lader til at være sulten, og en ammetår både trøster og ofte også hjælper ham med at prutte. (jeg kan høre maven rumle og mærke bevægelse i tarmene bagefter)
De sidste to nætter har vi prøvet at give kamillete, som han gladeligt drikker, men han vågner op og er sulten igen efter en time, og jeg synes ikke der har været mindre problemer med luft.

Han søvn vaner har været sådan, at han fulgte dagslyset og sov mest om natten. Vi begyndte putteritualer omkring mørkets frembrud, han sov ved 21 tiden og vågnede når solen stod op ved 7 tiden. Men nu sover han dårligt om natten og bedre om dagen. Jeg tror det er fordi der bliver skiftet stillinger mere om dagen, for hans mave gør tydeligvis meget mere ondt når han ligger fladt på ryggen. I går sov han fire timer i sin skråstol om dagen. Jeg ved godt han slet ikke burde han sidde der mere end max 10-20 min, men når han nu endelig sover så sødt, ...

Annonce

... har man ikke spor lyst til at vække ham.

I nat faldt både han og jeg i søvn 21.30. Jeg får ikke sovet i løbet af dagen, så går i seng samtidig med ham. Han sov så 3 1/2 time indtil klokken 1, blev ammet, bøvset grundigt af, og så er jeg begyndt at sidde op og vugge ham lidt tid, i håb om at det hjælper maven. Desværre vågnede han med ondt i maven en time senere. Så prøvede vi med kamillete, men det tog halvanden time at få ham beroliget osv. Han sov så igen en time, vågnede og var sulten, samme rutine som tidligere, hvorefter han faldt i søvn og sov en time til. Kl 8 opgav jeg at få sovet mere. Han har så sovet samlet ca 6 timer i nat, tror jeg. Jeg er begyndt at sove med øreprop i det ene øre, for at sortere de lyde fra, der ikke betyder mor skal hen og samle ham op.

Udover søvn og mavebøvl, så har Arthurs vækstkurve været lidt mærkelig og jeg ved ikke om jeg skal være bekymret. Da han blev født vejede han 3590 gr og var 53 cm lang. 8 dage efter vejede SP ham til 4000, og jeg var vældig stolt af os. Da han var 3 uger og 3 dage gammel vejede hun ham til 4700: Men da han blev vejet hos lægen 5 uger og 4 dage gammel (i fredags) vejede han 4870 gr - hvilket vi sige han de sidste 15 dage kun har taget 170 gr på. Jeg opdagede det ikke før jeg kom hjem, så fik ikke spurgt lægen om det. Hun sammenlignede kun med fødselsvægten, så konkluderede at han trives godt.

Hvis ellers jeg regner rigtigt, tog han altså 410 gr på den første uge, 350 gr pr uge i gennemsnit de næste to uger, og så ca 80 gr om ugen de sidste to uger. Jeg har ladet mig fortælle at de gerne skal tage mellem 150-200 gr på om ugen her i starten, så jeg synes sørme ikke 80 gr lyder godt.
Han blev hos lægen målt til 60 cm lang, og jeg synes han ser meget lang og lidt slank ud. Han har et par elastikker, men ikke så meget sul på kroppen.

Jeg ved ikke hvor mange gange dagligt jeg ammer.. I starten ammede jeg med pauser i længere tid på samme bryst, tit i mere end en time. Nu går det hurtigere, jeg ammer på måske 15 min., vel en 10 gange dagligt. Han er mest sulten om formiddagen, især hvis han har haft en god nat (dvs sovet mange timer i træk).

Formiddag og aften ammer jeg tit hver 1 1/2 - 2 timer, mens der kan være perioder hvor han ikke bliver ammet i måske 4 timer. Jeg ammer kun et bryst af gangen, men det virker somom han bliver mæt, selvom han gerne bliver liggende ved brystet og sover, hvis han får lov.
Det er tydeligt at mavebøvlet starter en times tid efter et måltid. Jeg hjælper ham ved at skifte stilling til han holder op med at græde, eller evt giver jeg ham lidt mere mælk. Og han bliver glad lige når han er kommet af med en masse prut. Jeg har svært ved at tolke hvor ondt det gør, og hvor meget af gråden der handler om at han bare vil nusses af mor.

Jeg har hørt at alt dette kan skyldes for meget af den tynde formælk, men det sagde min læge var en skrøne. Hun sagde det gik væk når barnet var 3 mdr og var helt normalt. Jeg synes bare ikke det er spor sjovt at min lille dreng er ked af det, og heller ikke at jeg ikke selv får sovet!

Jeg håber du kan fortælle om der er noget jeg gør forkert eller bør gøre anderledes. Ellers kan du måske bekræfte at det er ok at amme når han beder om det? SP og lægen var ikke enige på det punkt, og jeg synes det er meget forskelligt hvad folk siger om det!

Sidst men ikke mindst: Jeg har hørt at man kan give en tsk fuld olivenolie om dagen, og at det skulle hælpe på maven - er det noget du kan bekræfte?

Med venlig hilsen Alex, Arthurs trætte mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder