Svar: Mavekneb og brystglad

26. september 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kirsten

Det er dejligt at du synes det er rart at amme og at du ligesom har indstillet dig på at Emma skal ammes og have den tid det tager. Det har jeg naturligvis stor forståelse for. Men når det er sagt, så tænker jeg også at Emma jo aldrig rigtig har lært at sove selv - hvis hun ammes i 1½ time, så sover hun jo hos dig, når hun ammes.

Hvis du/I har det godt med det, så må det være sådan. Men hvis du tænker at det kunne være godt at Emma kunne puttes og sove uden brystet, så er det nødvendigt at du begynder at ændre på de nuværende rutiner, for tingene hænger jo sammen og for at få en ændring om natten, skal der måske også en ændring til i løbet af dagen. At spise op til 10 minutter hver time natten igennem synes jeg lyder af meget og Emma får på denne måde rigtig meget mælk hos dig. For at få ændret på forholdet mellem mælk og rigtig mad, er det derfor nødvendigt at du tilbyder hende lidt mere om dagen.

Dagsplanen ser fin ud, når man ser på tiderne for søvn og mad, da Emma tilsyneladende har lidt problemer med maven, så synes jeg ikke du skal give hende sødmælksyoghurt og så vil det være godt, hvis du, når hun spiser hos dig kunne prøve at holde hende igang under amning, så hun ikke er 1½ time om at spise, men spiser færdigt og herefter lægges til at sove.

Da hun er 7 måneder gammel, vil det også være rigtig fint, hvis I kunne begynde med lidt mere familiemad, gerne mad der smager af noget, mange flere rodfrugter og smagfulde grøntsager, forsøge med lidt ris og giv hende også sovs af forskellig slags - hvad I nu spiser. Hun må i princippet gerne få boller i karry, most så hun kan kapere det og hun må f.eks. også få laks og spinat, indmaden af en frikadelle og hvis I laver kartoffelmos med millionbøf, så må hun også gerne få det. De lidt gammeldags retter er ofte et hit hos børn.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Amning

Morgen 7.30-8: Havregrød med mme, evt. lidt frugtgrød på, vand af kop

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. rester fra aftensmaden, En gang imellem kan I også give hende øllebrød her, så hun vender sig til rugbrødssmagen. Omkring 8 måneder skal hun til at have rugbrødshapsere ved siden af sin grøntsagsmos. Vand af kop

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag kl 15-16: Grød, flerkornsgrød eller frugtmos kunne også være en mulighed, derudover stykker af frugt, brød og lignende at sidde med selv. Vand af kop

Evt. powernap

Aften 17.30-18: Aftensmad og her meget mere af den mad som I spiser, kød, fisk, ris, sovs af forskellig slags, grøntsager så mange forskellige som muligt og meget gerne f.eks. rodfrugtsmos. Gerne kogte blomkålshoveder, broccolihoveder og lignende at sidde lidt med selv, også brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop

Puttes til natten ...

Annonce

... med amning ca 19.30

Sen aften 23: Ammes igen inden du selv går i seng, så kan hun fint klare sig uden amning indtil næste morgen tidlig. Ernæringsmæssigt har hun ikke brug for mælk om natten og trygheden kan hun fint få på anden vis.

Det er vigtigt at Emma kommer til at sove i sin egen seng og lærer at det er rart at ligge der, hvis I vil arbejde på at få hende fra brystet og har det ønske at far skal kunne putte hende der en gang i fremtiden...

Det vil efter min mening være helt okay at du f.eks. lægger dig med hende om aftenen og ammer hende og hun falder i søvn, men herefter skal hun så flyttes i sin egen seng og det er ret vigtigt at hun lærer at sove der. Også om dagen, hun skal puttes i seng eller barnevogn efter amning og du skal, når du er sikker på at hun er færdig med at spise ved brystet, tage hende fra og lægge hende ned.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Så når du ammer hende om dagen og om aftenen, så skal du altså sørge for at hun spiser færdigt og det kan du gøre ved at gå lidt tilbage til de meget tidlige ammerutiner. Du lader hende spise fra den ene side, hold hende i gang, så hun ikke sover imens og når hun så er færdig fra den ene side, det er måske efter 20 minutter, så skifter du hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og tilbyder hende det andet bryst. Nogle gange vil hun kun spise få minutter fra den side, andre gange måske 10 minutter og herefter er hun så færdig med at spise og puttes.

Du skriver at du synes det hele stort set fungerer rigtig godt og at du har accepteret at hun sover ved brystet. du skriver også at du nyder det rigtig meget. Samtidig vil du dog også at far skal kunne putte Emma og det virker som om du et eller andet sted har et stort ønske om at hun skal lære at sove i sin egen seng. De to ting hænger ikke helt sammen Kirsten og du er nødt til at være helt afklaret omkring, hvad du gerne vil og hvorfor...

Det er meget vigtigt at du ved at det er din opgave at Emma lærer at sove i sin seng, det er ikke noget der bare kommer af sig selv. Emma skal lære at sengen er et trygt og rart sted at være, ellers vil hun ikke sove der og hvis du på sigt vil ændre på tingene, så er det altså vigtigt at du begynder lige så stille nu. På den anden side, så lyder det jo som om at I har det rigtig fint med at tingene er som de er?

Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor