Svar: Ingen vægtøgning

23. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sanne

Tillykke med den lille pige og jeg kan godt høre at I har haft en lidt problematisk og bekymrende start:o) Det lyder dog som om at I er kommet rigtig godt efter det og at amningen og modermælken har været rigtig god, - flot vægtøgning:o)

Du kan naturligvis ikke forvente at hun bliver ved at tage på i samme tempo som tidligere, på den måde vil hendes vægt stagnere lidt, men stå helt stille bør den dog ikke. Jeg synes dog ikke det du fortæller lyder faretruende og jeg tænker at du er nødt til at tage det lidt stille og roligt.

Det er klart at der har været meget stor fokus på hendes indtag af mad og hendes vægtøgning, men børn tager lidt på i ryk og nogle gange tager de meget på og i perioder lidt mindre. Det er vigtigt at veje børn for at sikre sig at de vokser, men man skal på den anden side heller ikke gøre det for tit, netop fordi man så bliver urolig over de store udsving, der nogle gange kan være:o)

Du skriver at du ammer ca 6 gange i døgnet, at du giver sut en gang imellem og at din datter nu er begyndt at interessere sig lidt mere for verden omkring sig og virker til at trives. Det er rigtig dejligt.

Jeg vil dog anbefale at du forsøge at bruge sutten lidt mindre og så vidt muligt kun give den inden hun skal sove, dvs. efter at hun har spist ...

Annonce

... hos dig og måske bare har brug for at sutte lidt for at finde roen og falde i søvn. Undersøgelser viser at børn der bruger sut generelt spiser 1 gang mindre ved brystet end børn der ikke bruger sut.

Det vil være en god idé, hvis du kunne få hende til at spise fra begge bryster i en amning, således at du starter med at amme fra den ene side, lader hende spise godt der, skifter hende og tilbyder den anden side, hvor hun så spiser lidt igen. Næste gang du ammer, så starter du på den side, hvor hun kun tog toppen sidst, får hende til at spise godt der, skifter hende og tilbyder det modsatte bryst. På den måde er du sikker på at hun bliver fyldt ekstra op og samtidig får du stimuleret begge sider ved hver amning og din mælkemængde øges lidt. Aldersmæssigt kan det nemlig godt passe at hun har behov for at få sat mælkemængden lidt op nu.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun ikke melder sig selv efter3 max 4 timer, så synes jeg du skal lægge hende til, så der ikke går for lang tid imellem hver amning. Om natten må hun godt sove 5 timer, det er dejligt for jer begge, men igen producerer du ekstra mælk ved at amme om natten, så det vil her være en fordel at du lige lægger til brystet en ekstra gang inden du selv går i seng.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S