Svar: Ingen vægtøgning
23. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Tillykke med den lille pige og jeg kan godt høre at I har haft en lidt problematisk og bekymrende start:o) Det lyder dog som om at I er kommet rigtig godt efter det og at amningen og modermælken har været rigtig god, - flot vægtøgning:o)
Du kan naturligvis ikke forvente at hun bliver ved at tage på i samme tempo som tidligere, på den måde vil hendes vægt stagnere lidt, men stå helt stille bør den dog ikke. Jeg synes dog ikke det du fortæller lyder faretruende og jeg tænker at du er nødt til at tage det lidt stille og roligt.
Det er klart at der har været meget stor fokus på hendes indtag af mad og hendes vægtøgning, men børn tager lidt på i ryk og nogle gange tager de meget på og i perioder lidt mindre. Det er vigtigt at veje børn for at sikre sig at de vokser, men man skal på den anden side heller ikke gøre det for tit, netop fordi man så bliver urolig over de store udsving, der nogle gange kan være:o)
Du skriver at du ammer ca 6 gange i døgnet, at du giver sut en gang imellem og at din datter nu er begyndt at interessere sig lidt mere for verden omkring sig og virker til at trives. Det er rigtig dejligt.
Jeg vil dog anbefale at du forsøge at bruge sutten lidt mindre og så vidt muligt kun give den inden hun skal sove, dvs. efter at hun har spist hos dig og måske bare har brug for at sutte lidt for at finde roen og falde i søvn. Undersøgelser viser at børn der bruger sut generelt spiser 1 gang mindre ved brystet end børn der ikke bruger sut.
Det vil være en god idé, hvis du kunne få hende til at spise fra begge bryster i en amning, således at du starter med at amme fra den ene side, lader hende spise godt der, skifter hende og tilbyder den anden side, hvor hun så spiser lidt igen. Næste gang du ammer, så starter du på den side, hvor hun kun tog toppen sidst, får hende til at spise godt der, skifter hende og tilbyder det modsatte bryst. På den måde er du sikker på at hun bliver fyldt ekstra op og samtidig får du stimuleret begge sider ved hver amning og din mælkemængde øges lidt. Aldersmæssigt kan det nemlig godt passe at hun har behov for at få sat mælkemængden lidt op nu.
Hvis hun ikke melder sig selv efter3 max 4 timer, så synes jeg du skal lægge hende til, så der ikke går for lang tid imellem hver amning. Om natten må hun godt sove 5 timer, det er dejligt for jer begge, men igen producerer du ekstra mælk ved at amme om natten, så det vil her være en fordel at du lige lægger til brystet en ekstra gang inden du selv går i seng.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske