Ingen vægtøgning

23. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Ingen vægtøgning

Kære Helen

Jeg har en pige som er 14 uger gammel, der blev født i 36+1 ved kejsersnit.

Hun har fra starten været ret sløv og der har været problemer med vægtøgningen og amningen, hen til hun 2-3 uger gammel vågnede op til dåd og begyndte at spise. Hun siden og indtil for 2 uger siden taget ca. 350 gram på om ugen. Hun bliver ammet fuldt ud nu, men vi har tidligere suppleret med en anelse MME, men i meget små mængder.

Ved fødslen vejede hun 2875 g
6. dagen 2800 g.
12 dagen 2900 g.
13. dagen 2950 g
15 dagen 3 kg.
3. uger 3350 g
1 mdr. 3,8 kg
2 mdr. 5,350 kg
3 mdr. 6,4 kg
14 uger 6,4 kg

Nu har vi haft meget fokus på hendes vægt i starten, og det var simpelthen så skønt, da hun endelig begyndte at tage på, fordi det var ekstremt stressende. Hun var meget sløv og skulle vækkes og holdes vågen hele tiden, hvilket til tider var en umulig opgave. Det har dog været lidt voldsomt med 350 – 400 g om ugen – ingen problemer med min mælkeproduktion, som ...

Annonce

... sundhedsplejersken først troede 

Mit spørgsmål er, om det er i orden at hun er inde i en periode, hvor hun ikke længere tager på?

Vi fik at vide, at hendes vægtøgning nok ville normalisere sig på et tidspunkt, men det er jo ikke helt det samme som, at hun slet ikke tager på…

Hun bliver ammet 6 gange i døgnet, og snupper begge bryster næsten hver gang. Hun virker veltilpas bortset fra problemer med at sove om dagen, men det er der intet nyt i.

Perioden med den manglende vægtøgning er sammenfaldende med, at hun har opdaget sit aktivitetstæppe og er begyndt at blive mere fysisk aktiv end før hen. Hun sutter virkelig meget på sine hænder og andet hun kan få fat i, men græder ikke efter mad mellem amningerne, så jeg har hidtidig ikke tolket hendes suttelyst som et udtryk for sult. Hun bruger også sut, men den er ikke så interessant i øjeblikket.

Håber jeg har fået alle de nødvendige informationer med, og at du kan besvare mit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.