Brev:
Ingen vægtøgning
23. september 2007
Alder:
3 mdr.
Ingen vægtøgning
Kære Helen
Jeg har en pige som er 14 uger gammel, der blev født i 36+1 ved kejsersnit.
Hun har fra starten været ret sløv og der har været problemer med vægtøgningen og amningen, hen til hun 2-3 uger gammel vågnede op til dåd og begyndte at spise. Hun siden og indtil for 2 uger siden taget ca. 350 gram på om ugen. Hun bliver ammet fuldt ud nu, men vi har tidligere suppleret med en anelse MME, men i meget små mængder.
Ved fødslen vejede hun 2875 g
6. dagen 2800 g.
12 dagen 2900 g.
13. dagen 2950 g
15 dagen 3 kg.
3. uger 3350 g
1 mdr. 3,8 kg
2 mdr. 5,350 kg
3 mdr. 6,4 kg
14 uger 6,4 kg
Nu har vi haft meget fokus på hendes vægt i starten, og det var simpelthen så skønt, da hun endelig begyndte at tage på, fordi det var ekstremt stressende. Hun var meget sløv og skulle vækkes og holdes vågen hele tiden, hvilket til tider var en umulig opgave. Det har dog været lidt voldsomt med 350 – 400 g om ugen – ingen problemer med min mælkeproduktion, som sundhedsplejersken først troede 
Mit spørgsmål er, om det er i orden at hun er inde i en periode, hvor hun ikke længere tager på?
Vi fik at vide, at hendes vægtøgning nok ville normalisere sig på et tidspunkt, men det er jo ikke helt det samme som, at hun slet ikke tager på…
Hun bliver ammet 6 gange i døgnet, og snupper begge bryster næsten hver gang. Hun virker veltilpas bortset fra problemer med at sove om dagen, men det er der intet nyt i.
Perioden med den manglende vægtøgning er sammenfaldende med, at hun har opdaget sit aktivitetstæppe og er begyndt at blive mere fysisk aktiv end før hen. Hun sutter virkelig meget på sine hænder og andet hun kan få fat i, men græder ikke efter mad mellem amningerne, så jeg har hidtidig ikke tolket hendes suttelyst som et udtryk for sult. Hun bruger også sut, men den er ikke så interessant i øjeblikket.
Håber jeg har fået alle de nødvendige informationer med, og at du kan besvare mit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Sanne