Svar: Amning og aftenputning
17. september 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Caroline
Det er helt alderssvarende at din dreng nu begynder at ligge og hive i brystet som du beskriver og det gør bare ufatteligt ondt og det slid har du naturligvis ikke behov for.
Nogle gange hjælper det, hvis du kan få mælken til at løbe lidt til inden du lægger ham til, så du f.eks. malker lidt ud, får gang i nedløbsrefleksen og så lægger til lige der. Så skal han ikke hive så meget for at få mælk. Andre gange hjælper det også at lægge sig ned at amme, så han ligger ved siden af dig og ikke holdes i favn. Så kan han slippe, trille rundt og komme tilbage igen istedet for at hive og sparke.
Hvis han begynder at bide, så må du sige nej, så bestemt at han oplever at det er ubehageligt for ham og så han slipper.
Ofte er det også sidst i amningen at børn begynder at hive mere og blive mere urolige og hvis det er tilfældet hos jer, så kan det være nødvendigt at du afbryder amningen der, hvor du fornemmer at han begynder at hive ekstra. Så har han fået hvad han skal have og han behøver ikke mere. Han er jo en stor dreng nu.
Det er netop tit om dagen, hvor alt muligt forstyrrer at det er problematisk, hvor imod om aftenen og tidlig morgen så går det bedre. Du kan derfor overveje om du atter skal droppe eftermiddagsamningen men så i stedet tilbyde ham bryst aften, sen aften og tidlig morgen. Så du altså ammer kl. 06 som du plejer og kl 20 som du plejer, men så lægger ham til igen inden du selv går i seng og lader ham spise lidt ekstra i søvne, hvor han så af samme grund spiser anderledes.
Man ved at berøring er vigtig i forhold til at falde i søvn og føle sig tryg. Det at være i fysisk kontakt er med til at regulere barnets krop- og hjernefunktion. Det påvirker stofskiftet, temperaturen, hormonerne, enzymproduktion, hjerterytme, åndedræt osv. Når man berører sit barn hjælper man barnet med at producere oxytocin og opioider, som får barnet til at føle sig tryg og får barnet til at slappe af.
Især i den alder jeres dreng har nu, hvor han motorisk er mere i gang og derfor ikke om dagen søger fysisk kontakt som tidligere, har ekstra meget behov for denne kontakt om aftenen. Samtidig har han en alder hvor han tror I har forladt ham, når han ikke kan se jer. Han har derfor i øjeblikket særligt behov for hjælp til at berolige sig selv og I hjælper ham bedst med berøring og ved at være til stede... Der er undersøgelser som viser at jo mere berøring et barn får, jo mere roligt bliver det som voksen og jo bedre vil det være til at klare evt. stresstilstande både når det vokser op og som voksen.
Når jeres dreng står og skriger efter jer og er ulykkelig fordi I går fra ham, så er det ikke fordi han er ulydig eller på nogen måde prøver jer af. Det handler kort og godt om at der sker en aktivering af smerte og panik i hans hjerne og derfor er det rigtig vigtigt at I den næste tid ikke går fra ham, men forsøger at skabe en rolig og rar atmosfære når han skal sove. I skal sidde hos ham, kærtegne ham, måske give ham lidt massage, lære ham at slappe af og nyde at ligge i sin seng, måske synge en sang, måske læse en bog med stille monoton stemme osv. Det er meget vigtigt at I får skabt disse gode vaner ved at blive hos ham og at det ikke når så langt ud at han "får hidset sig selv så meget op at I ikke kan komme i kontakt med ham". I er altså nødt til at sidde hos ham i øjeblikket for at han forstår at I er der for ham og ikke lader ham alene.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske