Brev:
Amning og aftenputning
17. september 2007
Alder:
10 mdr.
Amning og aftenputning
Hej Helen,
Tak for dit svar sidst vedr. væske til min søn. Jeg har nu genindført eftermiddagsamningen - og han virker til at være tilfreds med dette. Han leverer ihvert fald flere våde bleer i løbet af dagen. Samtidig er han blevet en del bedre til at drikke af sutteflaske - så det lykkedes også for ham, at få lidt væske ad den vej i løbet af dagen.
Men men men... den genindførte amning har medført et andet problem! Grunden til, at jeg i første omgang ville stoppe med at amme ham i løbet af dagen (og holde mig til morgen/aften amning), var at han er blevet ganske urolig at ha' med at gøre under amningen. Han vrider/drejer sig efter alle lyde og bevægelser - og har meget svært ved at slappe af i mine arme.
Han har derfor nu fået en MEGET dårlig vane med at suge sig hårdt fast til brystet, men hans drikker - og samtidigt skubbe sig væk fra mig med sine arme og ben i spænd - hvilket resulterer i nogle meget "lange" brystvorter og udspændt hud omkring brystet på mig!! Samtidigt har han fået sine to fortænder i overmunden, og disse "skurrer" mod min brystvorte! Han bider mig aldrig - men tænderne er simpelthen i vejen.
Så de seneste dage har jeg fået små sår (vel nærmest startet som vabler!) på brystvorten... det er underligt nok kun på den ene. Jeg har forsøgt at dreje ham rundt (så han ligger, som når man ammer tvillinger), for at se om det ville hjælpe... men nej!
Jeg har været nødt til at lægge ham til det "ødelagte bryst" alligevel, da jeg ellers er bange for at få brystbetændelse/spændinger, men det er nu ved at være så smertefuldt, at jeg næsten ikke kan holde det ud!? Har du et godt råd!?
En anden lille ting er vedr. aftenputningen. Vi følger nøje det samme ritual hver aften med historie, dæmpet musik, amning osv. Men de seneste uger er han begyndt at blive rasende, når vi så putter ham i sin egen seng. Han kaster sig rundt, stiller sig op og skriger osv.... (du har jo nok hørt det hele før!!? :o)). Vi går ind og lægger ham og siger godnat med jævne mellemrum. Nogle aftener får han hidset sig selv så voldsomt op, at vi slet ikke kan komme i kontakt med ham, men må tage ham op og berolige ham ved at gå lidt rundt med ham - andre aftener overgiver han sig uden yderligere kamp efter en halv times skrig og skrål.... Nogle gode råd til at få en rolig putning??
Med venlig hilsen
Caroline (& Carl, 10,5 måned - korrigeret 8,5!)