Amning og aftenputning

17. september 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Amning og aftenputning

Hej Helen,

Tak for dit svar sidst vedr. væske til min søn. Jeg har nu genindført eftermiddagsamningen - og han virker til at være tilfreds med dette. Han leverer ihvert fald flere våde bleer i løbet af dagen. Samtidig er han blevet en del bedre til at drikke af sutteflaske - så det lykkedes også for ham, at få lidt væske ad den vej i løbet af dagen.

Men men men... den genindførte amning har medført et andet problem! Grunden til, at jeg i første omgang ville stoppe med at amme ham i løbet af dagen (og holde mig til morgen/aften amning), var at han er blevet ganske urolig at ha' med at gøre under amningen. Han vrider/drejer sig efter alle lyde og bevægelser - og har meget svært ved at slappe af i mine arme.

Han har derfor nu fået en MEGET dårlig vane med at suge sig hårdt fast til brystet, men hans drikker - og samtidigt skubbe sig væk fra mig med sine arme og ben i spænd - hvilket resulterer i nogle meget "lange" brystvorter og udspændt hud omkring brystet på mig!! Samtidigt har han fået sine to fortænder i overmunden, og disse "skurrer" mod min brystvorte! Han bider mig aldrig - men tænderne er simpelthen i vejen.

Så de seneste dage har jeg fået små sår (vel ...

Annonce

... nærmest startet som vabler!) på brystvorten... det er underligt nok kun på den ene. Jeg har forsøgt at dreje ham rundt (så han ligger, som når man ammer tvillinger), for at se om det ville hjælpe... men nej!

Jeg har været nødt til at lægge ham til det "ødelagte bryst" alligevel, da jeg ellers er bange for at få brystbetændelse/spændinger, men det er nu ved at være så smertefuldt, at jeg næsten ikke kan holde det ud!? Har du et godt råd!?

En anden lille ting er vedr. aftenputningen. Vi følger nøje det samme ritual hver aften med historie, dæmpet musik, amning osv. Men de seneste uger er han begyndt at blive rasende, når vi så putter ham i sin egen seng. Han kaster sig rundt, stiller sig op og skriger osv.... (du har jo nok hørt det hele før!!? :o)). Vi går ind og lægger ham og siger godnat med jævne mellemrum. Nogle aftener får han hidset sig selv så voldsomt op, at vi slet ikke kan komme i kontakt med ham, men må tage ham op og berolige ham ved at gå lidt rundt med ham - andre aftener overgiver han sig uden yderligere kamp efter en halv times skrig og skrål.... Nogle gode råd til at få en rolig putning??

Med venlig hilsen
Caroline (& Carl, 10,5 måned - korrigeret 8,5!)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren