Svar: Appetitspring - 2 mdr.
17. september 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Appetitspring kommer lidt forskelligt, men der er alligevel lidt punkter, hvor man især lægger mærke til det. Det er især i begyndelsen omkring uge 5 og så igen omkring uge 12 og næste gang er omkring 4 måned. Her kan en øgning af mælkemængde og det at lægge til hyppigere være med til at give barnet lidt mere mæthed og således gøre at man ikke behøver begynde med skemaden lige der, men godt kan vente lidt endnu.
Hos andre børn er tilstrækkelig øgning af mælkemængde ikke nok og så er det så ved at være tegn på at man der skal begynde med lidt anden kost.
Jo hyppigere man lægger til jo mere mælk kommer der, det betyder således ikke noget om barnet dier i 45 minutter i stedet for i 20. Det der betyder noget er at barnet lægges til hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Det har naturligvis også noget at sige, hvorvidt man kun ammer fra den ene side eller fra begge sider under en amning. Hvis man kun ammer fra en side af gangen, så vil det ene bryst jo ikke bliver rørt i flere timer, ammer man tilgengælde fra begge sider, så stimuleres hvert bryst hyppigere og dermed mere mælk.
Så i den periode, hvor barnet har appetitspring, så er det for det første vigtigt at følge barnets rytme og lægge det til når det viser behov herher. Det er også en rigtig god idé at gå lidt tilbage til samme ammerytme som man havde i starten, hvor barnet spiser fra den ene side og 'tømmer' der, skiftes og tilbydes den modsatte side, hvor barnet måske kun tager toppen. Næste gang man ammer, så starter man så der hvor barnet kun tog toppen, lader barnet spise i bund der, skifter bleen og lægger til modsatte side igen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske