Svar: Mors kost ved amning - 8 mdr.
14. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Vix
Jeg har søgt i litteraturen for at finde ud af om der er lavet undersøgelser omkring indtagelse af urter, når man ammer. Og så vidt jeg kan finde ud af så er det især når man taler om at kunne øge sin mælkeproduktion at man ser på om visse urter kan have effekt.
Der er forskellige urte-teer som sælges som ammete og disse sælges netop med det formål at kunne fremme mælkeproduktionen. De undersøgelser jeg har kunne finde viser dog ikke at der skulle være nogen særlig effekt af at indtage forskellige urter, derimod kan for stor indtagelse påvirke barnets tarmfunktion og give f.eks. mavepine.
Jeg kan i den amerikanske litteratur se at der er lavet en undersøgelse, hvor man har givet kvinder "Fenugreek" oversat til bukkehorn, som skulle være et af de mest almindelige anvendte urter ved amning og ønske om at stimulere til mere mælk.
Jeg kan umiddelbart ikke finde noget lige netop omkring grøn te, men kan se at Stine Roldgaard og Christina Tatarczuk som netop har skrevet bogen "Alt om amning", skriver at en kop urte-te eller to om dagen normalt ikke vil gøre nogen skade og de stoffer som især fremhæves som problematiske er fennikel og anis. Derimod menes Cikorie, orange, pebermynte, hindbær, rooibos og hypen at være sikre at drikke i ammeperioden.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre også selvom du ikke drikker te for at øge din mælkedannelse, men bare godt kan lide at drikke te.
Med hensyn til laks, så er der normalt ikke problemer i at spise dette og det er en god ret netop at give til børn. Det laves let i ovnen og er nemt at få most ud i grøntsagsmosen og så er det en smag som de fleste børn godt kan lide. Dog er det sådan at der i de store østersølaks er et højt indhold af dioxin og derfor anbefaler fødevarestyrelsen at kvinder i den fødedygtige alder, gravide og ammende højst spiser en portion østersølaks (ca. 125 gram) èn gang om måneden. Alle andre kan spise højst to gange om måneden uden sundhedsrisiko. Så når du køber laks er det altså en god idé at tjekke hvorvidt der er tale om østersølaks eller laks fra andet sted.
Det anbefales også at holde igen med større portioner af rovfisk: tun, rokke, helleflynder, oliefisk(escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart, når man er gravid og ammer og også til børn under 14 år.
Håber ovenstående giver lidt klarhed, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske