Svar: Nedtrapning amning - hvornår?

10. september 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Carina

Noah har en alder nu, hvor han især er meget bevidst om mor i forhold til andre og det er kun helt naturligt at han ikke synes det er særlig fedt at du går fra ham og afleverer ham hos en anden... Han har også en alder, hvor han tror du er forvundet, når han ikke kan se dig, hvor han altså har behov for at se dig for at vide at du er der. Det er noget han lærer stille og roligt, men det kan nogle gange hjælpe med et lille fotoalbum af dig, ham, far, tingene derhjemme osv. så han ligesom fornemmer at I stadig er der et eller andet sted og at I kommer igen, at I ikke har forladt ham.

Det er også en rigtig god idé at lege borte-tit og gemmeleg, så I forsøger på den måde at give ham en idé om at I er der, selvom han ikke kan se jer. Men det er en fase og det er en proces I skal igennem, nu hvor han starter institution og det er rigtig godt at du er tryg ved stedet og signalerer at det er supergodt for ham på sigt. Han spejler sig jo i dig, så det betyder rigtig meget hvordan du tackler det hele.

Med hensyn til amning, så vil 3 amninger dagligt normalt være rigtig fint for at sikre mælkeindtaget i 8 måneders alderen og det er helt fint at du derudover også bruger mme i grøden om morgenen og tilbyder lidt koldt af en kop, så institutionen også har lidt mulighed for at kunne give ham det.

Det er slet ikke sikket at han har behov for amning om eftermiddagen og her må du tro på at han selv regulerer. Hvis du tilbyder og han fravælger, så er det sådan og det ...

Annonce

... er fint nok. Så vil det være relevant at du ammer ham når han skal puttes, inden du selv går i seng og tidlig morgen - det giver jo de tre amninger dagligt.

Først omkring 10 måneders alderen vil han sandsynligvis være parat til at komme ned på to amninger dagligt. Og her er det meget forskelligt, hvad der passer bedst. Mange har det bedst med at amme tidlig morgen og når barnet skal puttes, for andre passer det bedre kun at amme om aftenen... der er ikke faste regler herfor og du må derfor se hvad det mon passer jer bedst i dagligdagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Problematikken omkring at du måske skal i byen en dag.. tja, her vil han jo kunne få en kop mme, da han så er vandt til at drikke dette - flasken er der umiddelbart ikke grund til at introducere og lære at sove uden brystet vil han jo kunne, for det skal han gøre i institutionen, så mon ikke det vil løse sig helt af sig selv... :o)

Jeg synes altså at det er lidt for tidligt at begynde at skrue amningerne yderligere ned og jeg synes du skal forsøge at bibeholde de 3 amninger et par måneder endnu og især meget gerne her mens han køres ind i institution. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke trapper amningerne om natten yderligere op og måske tage en lidt tætteresiddende t-shirt på så han ikke selv kan finde brystet i sengen om natten, men da amningen virker til at få ham til at sove videre og det kun drejer sig om en enkelt gang om natten, så er det helt fint.

Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Tak for dine pæne ord:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor