Svar: Nedtrapning amning - hvornår?
10. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Carina
Noah har en alder nu, hvor han især er meget bevidst om mor i forhold til andre og det er kun helt naturligt at han ikke synes det er særlig fedt at du går fra ham og afleverer ham hos en anden... Han har også en alder, hvor han tror du er forvundet, når han ikke kan se dig, hvor han altså har behov for at se dig for at vide at du er der. Det er noget han lærer stille og roligt, men det kan nogle gange hjælpe med et lille fotoalbum af dig, ham, far, tingene derhjemme osv. så han ligesom fornemmer at I stadig er der et eller andet sted og at I kommer igen, at I ikke har forladt ham.
Det er også en rigtig god idé at lege borte-tit og gemmeleg, så I forsøger på den måde at give ham en idé om at I er der, selvom han ikke kan se jer. Men det er en fase og det er en proces I skal igennem, nu hvor han starter institution og det er rigtig godt at du er tryg ved stedet og signalerer at det er supergodt for ham på sigt. Han spejler sig jo i dig, så det betyder rigtig meget hvordan du tackler det hele.
Med hensyn til amning, så vil 3 amninger dagligt normalt være rigtig fint for at sikre mælkeindtaget i 8 måneders alderen og det er helt fint at du derudover også bruger mme i grøden om morgenen og tilbyder lidt koldt af en kop, så institutionen også har lidt mulighed for at kunne give ham det.
Det er slet ikke sikket at han har behov for amning om eftermiddagen og her må du tro på at han selv regulerer. Hvis du tilbyder og han fravælger, så er det sådan og det er fint nok. Så vil det være relevant at du ammer ham når han skal puttes, inden du selv går i seng og tidlig morgen - det giver jo de tre amninger dagligt.
Først omkring 10 måneders alderen vil han sandsynligvis være parat til at komme ned på to amninger dagligt. Og her er det meget forskelligt, hvad der passer bedst. Mange har det bedst med at amme tidlig morgen og når barnet skal puttes, for andre passer det bedre kun at amme om aftenen... der er ikke faste regler herfor og du må derfor se hvad det mon passer jer bedst i dagligdagen.
Problematikken omkring at du måske skal i byen en dag.. tja, her vil han jo kunne få en kop mme, da han så er vandt til at drikke dette - flasken er der umiddelbart ikke grund til at introducere og lære at sove uden brystet vil han jo kunne, for det skal han gøre i institutionen, så mon ikke det vil løse sig helt af sig selv... :o)
Jeg synes altså at det er lidt for tidligt at begynde at skrue amningerne yderligere ned og jeg synes du skal forsøge at bibeholde de 3 amninger et par måneder endnu og især meget gerne her mens han køres ind i institution. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke trapper amningerne om natten yderligere op og måske tage en lidt tætteresiddende t-shirt på så han ikke selv kan finde brystet i sengen om natten, men da amningen virker til at få ham til at sove videre og det kun drejer sig om en enkelt gang om natten, så er det helt fint.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske