Brev:
Nedtrapning amning - hvornår?
10. september 2007
Alder:
8 mdr.
Nedtrapning amning - hvornår?
Hej Helen.
Så er Noah og jeg på banen igen med et spørgsmål til dig?? Du har været en fantastisk hjælp for os tidligere :)
Noah er nu 8 1/2 mdr. og er for en uge siden startet med indkøring i vuggestue (jeps, vi har været heldige at få vuggestueplads fremfor dagplejemor - hvilket ellers er umuligt hvor vi bor), men skal vi ikke bare sige at Noah bestemt ikke er tilfreds med at han skal passes af andre end sin mor eller far.
Det er nu ikke det problemet går på og jeg har en fast tro på at det nok skal lykkes for ham at blive glad for vuggestuen. Det er nemlig ikke larmen eller de andre børn der generer ham - næh, pædagogerne må bare ikke tage ham fra sin mor :), men altså i denne uge har vi dog aftalt med pædagogerne at han efterhånden burde have set dem nok an, så fra i morgen går mor altså - så han ikke får en kold tyrker på mandag, hvor mor starter på arbejde - de siger han er noget så bevidst i forhold til hans alder, hvilket jo er både godt og ondt i dette tilfælde.
Vores problem eller spørgsmål går på amning. Vi er nu nede på 3 amninger i døgnet. Jeg har efter dit råd tilbudt ham amning sen eftermiddag for at simulere det at jeg kommer hjem fra arbejde, men det har han ikke været interesseret i - vil selvfølgelig tilbyde når det nu virkelig er at jeg kommer hjem fra arbejde om en uges tid, men tror ikke rigtig han gider. Han har krudt i numsen og har ikke tid til det :)
Så pt. bliver han ammet omkring kl. 19 når han skal i seng og så igen sen aften ved 23-tiden inden jeg går i seng samt omkring kl. 430 eller 0500 hvorefter han sover videre til ca. 615.
For at sikre han får mælk nok laver jeg hans morgenmad på mme (brikker) og her spiser han godt 2 dl. han bliver så fremover i vuggestuen tilbudt mme sammen med hans frugt/bolle om eftermiddagen. (har sagt de først må give ham komælk når vi nærmer os 11-12 mdr., idet han har risiko for lidt allergi).
Det går sådan rimeligt med det mme om eftermiddagen bare det er koldt ellers gider han det ikke. Jeg vil tro han drikker ca. 1/2 dl. mme om eftermiddagen.
Resten af dagen og til de øvrige måltider tilbydes han vand, som han er rigtig glad for.
Hvornår skal jeg pille en amning mere fra ham?? og hvilken?? den kl. 23 eller den sidst på morgenen??
Han sover inde hos sig selv nu og har gjort det uden problemer, dog skal det lige siges at når han vågner der meget tidlig morgen så sover han resten af natten i mellem os, dog har jeg nogle gange fornemmelse af at når han vågner så hjælper det bare at komme ind til os, hvor han tit blot vender hovedet og sover videre. Først når jeg ligger mig ned vender han hovedet ind mod mig - kan forestille mig at han kan lugte mælken??
Når jeg læser alle steder burde han vist kunne klare sig uden mælk fra 23-06 med den alder han har nu. Så skal vi tage tørnen med at sige nej der tidlig morgen eller hvad?? Jeg er godt klar over at der måske kommer en reaktion på vuggestuen og dermed er det måske heller ikke lige smart at det er lige nu at vi sætter ind, men altså måske om en 3 ugers tid hvor tingene forhåbentlig har sat sig lidt på plads i hans lille hoved.
Han spiser pænt sin morgenmad og har god appetit resten af dagen så umiddelbart fylder mælken ikke for meget hos ham endnu, men der er da nogle dage hvor han først er vågnet 515 og der har jeg da godt kunne mærke at der bliver spist knap så meget til morgenmad kl. 0700 måske en 1/2 dl. mindre.
Kan du give mig en plan over hvornår vi ligesom kan trappe ned?? det generer mig ikke voldsomt, at han skal ammes de 3 gange i døgnet, men ved da også godt at jeg måske på sigt når jeg skal på arbejde vil kunne mærke at jeg har været oppe om natten. Samt jeg naturligvis når vi nærmers os 11-12 mdr godt kunne tænke mig at jeg ikke konsekvent skal være hjemme kl. 19 til at amme. Han nægter flaske så det er ikke en mulighed, hvilket jeg reelt set også syntes han er blevet for gammel til.
Håber du kan hjælpe os på vej og tusind tak for din altid søde og gode vejledning.
Carina