Svar: Påvirker motion mælkeproduktionen

5. september 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Som udgangspunkt er motion godt og sundt, også efter en fødsel og også når man ammer. Det er vigtigt at man holder sig i gang og at man har det godt og bruger sin krop...

Almindelig moderat motion gavner altså kroppen og du kan godt spille håndbold en gang om ugen ligesåvel som du kan løbe dig en tur i skoven eller andet en gang imellem. De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder. Motion reducerer som udgangspunkt ikke din mælkemængde og kvinder som motionerer og sørger for at holde sig godt i gang, oplever jo ofte en større selvtilfredshed og at motionen faktisk giver dem mere energi:o)

Det er naturligvis rigtig vigtigt at du bruger en god BH i bomuld, som støtter barmen rigtig godt uden at stramme med bøjler eller andet, som kan klemme ind på dine mælkekirtler.

Problemer der kan opstå i forbindelse ...

Annonce

... med motion handler om at der kan opstå en ændret smag i mælken, som gør at barnet afviser brystet, simpelthen på grund af smagen. Dette sker dog kun, hvis man dyrker motion på et niveau for man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken.

Hvis man dyrker motion på et meget højt niveau og er afhængig af dette, så vil man ofte anbefale kvinden at malke ud før hun går i gang med den pågældende hårde træning. Barnet vil så kunne få den udmalkede mælk på flaske og i takt med at mors krop kommer sig efter træning, så vil mælkesyren i brystmælken falde og barnet vil atter tage imod mælken fra mors bryst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men som sagt vil helt almindelig motion normalt ikke influere hverken på mælkemængde eller smagen af mælken og det er en rigtig god idé at dyrke motion, også når man ammer:o)

Så rigtig god fornøjelse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger