Svar: Påvirker motion mælkeproduktionen
5. september 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt er motion godt og sundt, også efter en fødsel og også når man ammer. Det er vigtigt at man holder sig i gang og at man har det godt og bruger sin krop...
Almindelig moderat motion gavner altså kroppen og du kan godt spille håndbold en gang om ugen ligesåvel som du kan løbe dig en tur i skoven eller andet en gang imellem. De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder. Motion reducerer som udgangspunkt ikke din mælkemængde og kvinder som motionerer og sørger for at holde sig godt i gang, oplever jo ofte en større selvtilfredshed og at motionen faktisk giver dem mere energi:o)
Det er naturligvis rigtig vigtigt at du bruger en god BH i bomuld, som støtter barmen rigtig godt uden at stramme med bøjler eller andet, som kan klemme ind på dine mælkekirtler.
Problemer der kan opstå i forbindelse med motion handler om at der kan opstå en ændret smag i mælken, som gør at barnet afviser brystet, simpelthen på grund af smagen. Dette sker dog kun, hvis man dyrker motion på et niveau for man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken.
Hvis man dyrker motion på et meget højt niveau og er afhængig af dette, så vil man ofte anbefale kvinden at malke ud før hun går i gang med den pågældende hårde træning. Barnet vil så kunne få den udmalkede mælk på flaske og i takt med at mors krop kommer sig efter træning, så vil mælkesyren i brystmælken falde og barnet vil atter tage imod mælken fra mors bryst.
Men som sagt vil helt almindelig motion normalt ikke influere hverken på mælkemængde eller smagen af mælken og det er en rigtig god idé at dyrke motion, også når man ammer:o)
Så rigtig god fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske