Svar: Mor lidt mælk samt i tvivl om afføringens konsistens
2. september 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er en fin vægt din datter har og det lyder helt sandsynligt at hun lige nu er igang med et appetitspring. Det bedste du kan gøre er derfor at lægge hende til så hyppigt som hun viser interesse og i løbet af 2 døgn, så vil du sandsynligvis opleve en ændring.
Det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden og ikke varigheden. Det giver derfor mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og det giver mere mælk at amme i 10-20 minutter i stedet for i 45 minutter, hvis man nu forestillede sig at man gjorde det. Du skal naturligvis lade din datter styre hvornår hun er færdig ved et bryst, før du tilbyder hende den modsatte side.
At hendes afføring er lidt vandig, tynd, med lidt gryn er helt normalt. Der sker løbende store enzymforandringer i hendes tarmsystem og hun optager modermælken lidt forskelligt efter hvad alder hun har. Du vil sikkert også opleve at der nu begynder at gå lidt længere imellem hendes afføringer, at det ikke længere er som i begyndelsen at der er afføring hver gang du ammer.
Afføringen tager også udseende efter, hvad mad du spiser, da dit madindtag naturligt påvirker din mælk. Derfor vil man nogle gange kunne se at afføring f.eks. bliver lidt grønlig eller med lidt grønlige klumper fordi du har spist et eller andet, som du ikke lige plejer. Spinat, rødbede, løg, banan og glögg til jul er nogle af de ting, som ammende kvinder nogle gange fortæller at deres børns maver reagerer på.
At din venindes datters afføring ser anderledes ud er helt naturligt, I to kvinder spiser forskelligt og jeres børn er forskellige, optager maden forskelligt.
Håber dette giver dig lidt ro, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske