Svar: Amning og menstruation - 7 mdr.
28. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Der er ingen faste regler omkring menstruation efter en fødsel. Nogle kvinder får en helt normal menstruationscyklus allerede inden seks uger efter fødslen, mens andre har uregelmæssige menstruationer i flere måneder inden de stabiliseres. Hos mange vil der også være ændring i blødningsmængde, hvor nogle bløder mindre end før de blev gravide og andre bløder mere.
Der er også stor forskel fra barn til barn. Kvinder som har født 3 og 4 børn kan ofte berette om store forskelle, så at det var på en måde efter din datter blev født er ikke ensbetydende med at det er på samme måde denne gang, eller at det bliver sådan, når og hvis du på et tidspunkt skal have nummer tre:o)
Du skal naturligvis være opmærksom på at du nu skal finde en præventionsform, som dur til dig/jer, med hensyntagen til at du stadig ammer. Amning alene er ikke længere sikker prævention.
Fortsat held og lykke og det er helt fint med spørgsmål som omhandler mor og ikke kun børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske