Svar: Pasning og amning - 9 mdr.

27. august 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Hvis du skal arbejde på almindelige tider som mellem ca kl 8 og kl. 16 så tænker jeg at det fortsat vil være muligt at du bibeholder morgenamning - det er en dejlig måde for jer begge at vågne på, så kan du amme om eftermiddagen, når I mødes og så igen om aftenen, når hun skal sove. Dette vil umiddelbart være tilstrækkeligt for at dække hendes mælkebehov.

Du vil også kunne gøre det at du nøjes med at amme morgen, aften og så sen aften. Ved at tilbyde hende brystet sen aften, lige inden midnat, så behøver hun ikke mælk om natten. I har begge brug for sammenhængende nattesøvn og samtidig så tænker jeg at det vil være godt for hendes indtag af mad om dagen, at du ikke ammer her... hvilket du jo af gode grunde heller ikke kan når du ikke er tilstede.

Jeres datter vil således stille og roligt lære at drikke sit behov for væske af en kop og i stedet for eftermiddagsamningen kan hun med den alder hun har få en portion tykmælk eller lignende.

Det er rigtig vigtigt at de der passer hende tilbyder hende små hyppige måltider, det betyder ikke så meget hvor meget hun spiser af gangen, stille og roligt vil hun spise større og større mængder fordi hun får mindre og mindre mælk hos dig. I takt med at hun begynder at spise mere rigtig mad, så vil hun heller ikke have behov for brystmælken på samme måde. Trygheden har hun behov for, men den kan hun få på anden vis og det kan far også - han er en ligeså god omsorgsperson som mor:o) Og hvor er det dejligt at far og datter nu får mulighed for at være mere sammen... selvom det bliver hårdt for dig, det ved jeg godt:o)

Du ammer rigtig meget og det skal naturligvis ændres. Det kan godt være nødvendigt at du trapper amningerne ned her over den næste uges tid, så din krop kan følge med og du ikke risikere at få en brystbetændelse, men det er sådan at jo mindre din datter sutter hos dig, altså jo færre gange, jo mindre mælk vil du også ...

Annonce

... danne og mælken vil indrette sig efter hendes behov. Det vil altså være godt, hvis du kunne trappe ned, så du i stedet for at amme 8 gange dagligt, begynder kun at amme 6, så 5, så 4 og så 3.

Det betyder også at du ikke automatisk skal tilbyde din datter brystet hver gang i løbet af dagen at hun ikke har spise så meget. For fyldes hun op med mælk hos dig hver gang, så spiser hun jo heller ikke ved næste måltid og så er det at I kommer ind i en dum cirkel.

En plan for dagen kunne se således ud, når det også skal fungere, når hun skal passes:

Tidlig morgen 06: Amning

Morgen 8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop eller en kop lun mælk lige inden hun skal sove

Puttes til formiddagslur i barnevogn

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, Grøntsagsmos og grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden som frikadelle, kylling, godt kogte pastaskruer mv. Vand af kop

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Puttes til middagslur og her kan du amme hende indtil du begynder arbejde. Ellers kan hun få en kop lun mælk

Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk med lidt rugbrødsdrys, frugtmos, friske bær, ½ bolle med smør at gnave i. Vand af kop

Aften 18: Mere og mere familiemad, spiser altså stort set det samme som I andre, naturligvis tilpasset i en konsistens som hun kan kapere. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.

Ammes og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften 23: Amning

Nat 24-06: Vand, hvis tørstig, ikke mælk.

Som du kan se er der fortsat plads til en del amninger i denne plan og det er helt sikkert nok til at sikre hendes behov og også i forhold til at lade amningerne udgå og give mælk af kop. Din datter kommer ikke til at mangle noget. Men det er som du også er klar over en proces, som I begge skal være parate til:o)

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.