Svar: Pasning og amning - 9 mdr.
27. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Hvis du skal arbejde på almindelige tider som mellem ca kl 8 og kl. 16 så tænker jeg at det fortsat vil være muligt at du bibeholder morgenamning - det er en dejlig måde for jer begge at vågne på, så kan du amme om eftermiddagen, når I mødes og så igen om aftenen, når hun skal sove. Dette vil umiddelbart være tilstrækkeligt for at dække hendes mælkebehov.
Du vil også kunne gøre det at du nøjes med at amme morgen, aften og så sen aften. Ved at tilbyde hende brystet sen aften, lige inden midnat, så behøver hun ikke mælk om natten. I har begge brug for sammenhængende nattesøvn og samtidig så tænker jeg at det vil være godt for hendes indtag af mad om dagen, at du ikke ammer her... hvilket du jo af gode grunde heller ikke kan når du ikke er tilstede.
Jeres datter vil således stille og roligt lære at drikke sit behov for væske af en kop og i stedet for eftermiddagsamningen kan hun med den alder hun har få en portion tykmælk eller lignende.
Det er rigtig vigtigt at de der passer hende tilbyder hende små hyppige måltider, det betyder ikke så meget hvor meget hun spiser af gangen, stille og roligt vil hun spise større og større mængder fordi hun får mindre og mindre mælk hos dig. I takt med at hun begynder at spise mere rigtig mad, så vil hun heller ikke have behov for brystmælken på samme måde. Trygheden har hun behov for, men den kan hun få på anden vis og det kan far også - han er en ligeså god omsorgsperson som mor:o) Og hvor er det dejligt at far og datter nu får mulighed for at være mere sammen... selvom det bliver hårdt for dig, det ved jeg godt:o)
Du ammer rigtig meget og det skal naturligvis ændres. Det kan godt være nødvendigt at du trapper amningerne ned her over den næste uges tid, så din krop kan følge med og du ikke risikere at få en brystbetændelse, men det er sådan at jo mindre din datter sutter hos dig, altså jo færre gange, jo mindre mælk vil du også danne og mælken vil indrette sig efter hendes behov. Det vil altså være godt, hvis du kunne trappe ned, så du i stedet for at amme 8 gange dagligt, begynder kun at amme 6, så 5, så 4 og så 3.
Det betyder også at du ikke automatisk skal tilbyde din datter brystet hver gang i løbet af dagen at hun ikke har spise så meget. For fyldes hun op med mælk hos dig hver gang, så spiser hun jo heller ikke ved næste måltid og så er det at I kommer ind i en dum cirkel.
En plan for dagen kunne se således ud, når det også skal fungere, når hun skal passes:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop eller en kop lun mælk lige inden hun skal sove
Puttes til formiddagslur i barnevogn
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, Grøntsagsmos og grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden som frikadelle, kylling, godt kogte pastaskruer mv. Vand af kop
Puttes til middagslur og her kan du amme hende indtil du begynder arbejde. Ellers kan hun få en kop lun mælk
Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk med lidt rugbrødsdrys, frugtmos, friske bær, ½ bolle med smør at gnave i. Vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, spiser altså stort set det samme som I andre, naturligvis tilpasset i en konsistens som hun kan kapere. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23: Amning
Nat 24-06: Vand, hvis tørstig, ikke mælk.
Som du kan se er der fortsat plads til en del amninger i denne plan og det er helt sikkert nok til at sikre hendes behov og også i forhold til at lade amningerne udgå og give mælk af kop. Din datter kommer ikke til at mangle noget. Men det er som du også er klar over en proces, som I begge skal være parate til:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske