Pasning og amning - 9 mdr.

27. august 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Pasning og amning - 9 mdr.

Hej

Vi har en meget glad pige på 9,5 måned, hun græder meget lidt, udvikler sig dag for dag - og ja hun er super dejlig.

Jeg skriver til dig fordi jeg skal starte arbejde om to uger og gerne vil have nogle råd omkring, hvordan vi bedst forbereder vores datter på dette skift.

Når jeg starter orlov er min mand uden arbejde, han har således tid til at passe hende og starte indkøring i institution lige så stille. Jeg er dog bekymret for hvordan vi forbereder hende på at undvære (mig) amningen - og på at falde i søvn om dagen uden brystet.

Hun har været lang tid om at lære at spise rigtig mad, grød havde i starten slet ingen interesse - hvorimod ting hun selv kunne holde og gnave lidt i blev accepteret (for det meste). Det meste kom dog ud igen. Nu er de første fem tænder godt på vej, så det bliver nemmere og nemmere for hende og spise, og nu accepterer hun indimellem grød og diverse pastaretter mm. Det er dog langt fra altid - og tit kan hun bagefter spise meget ved brystet alligevel. ...

Annonce

...

Hun er rigtig god til at falde i søvn efter amning, som regel sidder jeg ved hende - og oftest sover hun ved mig i vores seng. Hun kan ikke finde ud af sut - og synes heller ikke at få meget ud af sutteflaske, så det er svært at få væske nok i hende uden amningerne. Kop skal hun nok lære - og vi morer os med det - men omgivelserne bliver mere våde end det indvendige :-).

Jeg ammer stadig rigtig meget - måske ca. 8 gange i døgnet - det varierer lidt. Vi forsøger dog altid om dagen at tilbyde hende andet mad inden amningen. Hun vågner for tiden meget om natten, det bliver hårdt når jeg starter arbejde - men jeg kan mærke at hun har brug for mig, så jeg er ikke særlig motiveret for at lave om på det. Det vil være mange skift i starten som sikkert gør livet mere uroligt for hende, så jeg tænker at vi først skal give hende en tryg hverdag inden vi begynder at forsøge at få hende til at sove længere stræk.

Er spændt på at høre dine svar - på forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder