Svar: Baby med refluks vil ikke spise
26. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Annemarie
Det gør mig ondt at høre at I har haft sådan et forløb og så vidt jeg forstår dit brev så er I fortsat indlagt med jeres lille datter?
Det er helt oplagt at I skal bruge sonden ved dit bryst og det kan de hjælpe dig med på Gentofte sygehus. Man kan købe et specielt system som hedder Lact-Aid, de har det sandsynligvis allerede på sygehuset, men man kan også lave systemet selv. Det handler kort og godt om at en tynd sonde (ch 5 eller 6) sættes fast på dit bryst med et stykke tape, når din datter skal spise hos dig. Spidsen af sonden ligger ved din brystvorte, den skal stikke knap en cm længere ud en brystvorten. Når hun spiser hos dig, så malker hun samtidig på sonden, hun bruger det lidt ligesom et sugerør og laver samtidig vacuum ved brystet. Samtidig med at hun får din mælk og stimulerer dit bryst, så får hun også den mælk der kommer via sonden. For enden af sonden sidder en lille beholder, den kan være en speciel pose men det kan også være sutteflasken eller lignende og derfra trækker hun så den ekstra mælk.
Systemet har altså den fordel at din datter på en gang både stimulerer dig, får masser af mælk, spiser direkte ved brystet og fortsat forbinder det med at spise at ligge der. Samtidig er det at give hende mad overstået i samme omgang, du skal således ikke både lægge til, give sonde, forsøge med flaske osv. men gør det hele på en gang. Det er dejligt for jer begge. Man kan vurdere om du ved siden af dette skal begynde at stimulere med malkemaskine eller lignende og derfor på sigt vil kunne producere det din datter har behov for.
Det er bestemt ikke alle børn der har lyst til at tage en flaske og sådan som du beskriver det så synes jeg virkelig at du skal tale med personalet om at få dette system. Stille og roligt bliver hun jo også så gammel at hun begynder at kunne få lidt skemad og så er det jo fint at hun ved siden af kan blive ammet hos dig.
Det skal nok gå alt sammen. Det vigtigste er at I nu er i gode hænder og har fundet ud af, hvad der var galt. Pas godt på hinanden alle 3 og sender dig et stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske