Svar: Baby med refluks vil ikke spise

26. august 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Annemarie

Det gør mig ondt at høre at I har haft sådan et forløb og så vidt jeg forstår dit brev så er I fortsat indlagt med jeres lille datter?

Det er helt oplagt at I skal bruge sonden ved dit bryst og det kan de hjælpe dig med på Gentofte sygehus. Man kan købe et specielt system som hedder Lact-Aid, de har det sandsynligvis allerede på sygehuset, men man kan også lave systemet selv. Det handler kort og godt om at en tynd sonde (ch 5 eller 6) sættes fast på dit bryst med et stykke tape, når din datter skal spise hos dig. Spidsen af sonden ligger ved din brystvorte, den skal stikke knap en cm længere ud en brystvorten. Når hun spiser hos dig, så malker hun samtidig på sonden, hun bruger det lidt ligesom et sugerør og laver samtidig vacuum ved brystet. Samtidig med at hun får din mælk og stimulerer dit bryst, så får hun også den mælk der kommer via sonden. For enden af sonden sidder en lille beholder, den kan være en speciel pose men det kan også være sutteflasken eller lignende og derfra trækker hun så den ekstra ...

Annonce

... mælk.

Systemet har altså den fordel at din datter på en gang både stimulerer dig, får masser af mælk, spiser direkte ved brystet og fortsat forbinder det med at spise at ligge der. Samtidig er det at give hende mad overstået i samme omgang, du skal således ikke både lægge til, give sonde, forsøge med flaske osv. men gør det hele på en gang. Det er dejligt for jer begge. Man kan vurdere om du ved siden af dette skal begynde at stimulere med malkemaskine eller lignende og derfor på sigt vil kunne producere det din datter har behov for.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er bestemt ikke alle børn der har lyst til at tage en flaske og sådan som du beskriver det så synes jeg virkelig at du skal tale med personalet om at få dette system. Stille og roligt bliver hun jo også så gammel at hun begynder at kunne få lidt skemad og så er det jo fint at hun ved siden af kan blive ammet hos dig.

Det skal nok gå alt sammen. Det vigtigste er at I nu er i gode hænder og har fundet ud af, hvad der var galt. Pas godt på hinanden alle 3 og sender dig et stort knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet