Brev:
Baby med refluks vil ikke spise
26. august 2007
Alder:
4 mdr.
Baby med refluks vil ikke spise
Hej Helen,
Min datter på snart 4 måneder har altid været temmelig urolig under amningen. Hun spiser kun i 5 minutter og bliver enten uinteresseret eller sur. Når jeg får hende til at bøvse er hun glad igen, men så nægter hun at spise videre.
Jeg har hele tiden vidst, at der var et eller andet galt, fordi hun har virket sur og trist og slet ikke den baby, som jeg vidste, jeg ville få. Men vagtlæge, egen læge og sundhedsplejersken har bare sagt, at hun var en hystade, og at hun nok bare var tynd pga. hun havde arvet mine gener (jeg er 180 cm og vejer 60-65 kg). Vi har haft mange problemer med at få hende til at falde i søvn og som regel er hun faldet i søvn af udmattelse efter at have skreget længe. Vi har været nødt til at gå rundt med hende eller vugget hende i søvn.
Så for ca. en måned siden begyndt hun at skrige helt voldsomt. Jeg blev temmelig bange og da hun gjorde det igen for 14 dage siden, kontaktede vi vagtlægen igen, der sendte os på gentofte med det samme. Hun har været indlagt lige siden med refluks og formentlig betændelse i spiserøret. Det var på en måde rart at få at vide, at mine bange anelser om, at der var noget galt, var rigtige. Hun har fået sonde lige siden og er begyndt at tage på (62 cm lang og vejer 5710 gram) og hun er livlig, glad og pludrende.
MEN hun vil ikke spise... Hun spiser maks hos mig i 5 minutter stadig og nægter helt at tage flaske. Lægen har fortalt, at der er en risiko for, at babyer bliver afhængige af sonde. Det frygter jeg, at hun er blevet, men samtidigt tør jeg ikke få sonden ud i frygt for, at hun igen vil blive for tynd og generelt mistrives. Lægerne prøvede nemlig at tage den ud i 2 dage, hvor hun så tabte sig 110 gram. Hun får Losec, og det synes jeg så småt er ved at virke.
Har du nogle gode ideer til, hvordan vi kan få hende til at spise i længere tid hos mig og begynde at spise af flasken? Jeg synes, vi har prøvet alt men uden held og jeg er ved at være godt frustreret efterhånden. Det tager utrolig meget på kræfterne, fordi dagene kun går ud på, hvordan vi kan få mad i hende...
Med venlig hilsen
Annemarie