Baby med refluks vil ikke spise

26. august 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Baby med refluks vil ikke spise

Hej Helen,

Min datter på snart 4 måneder har altid været temmelig urolig under amningen. Hun spiser kun i 5 minutter og bliver enten uinteresseret eller sur. Når jeg får hende til at bøvse er hun glad igen, men så nægter hun at spise videre.

Jeg har hele tiden vidst, at der var et eller andet galt, fordi hun har virket sur og trist og slet ikke den baby, som jeg vidste, jeg ville få. Men vagtlæge, egen læge og sundhedsplejersken har bare sagt, at hun var en hystade, og at hun nok bare var tynd pga. hun havde arvet mine gener (jeg er 180 cm og vejer 60-65 kg). Vi har haft mange problemer med at få hende til at falde i søvn og som regel er hun faldet i søvn af udmattelse efter at have skreget længe. Vi har været nødt til at gå rundt med hende eller vugget hende i søvn.

Så for ca. en måned siden begyndt hun at skrige helt voldsomt. Jeg blev temmelig bange og da hun gjorde det igen for 14 dage siden, kontaktede vi vagtlægen igen, der sendte os på gentofte med det samme. Hun har været indlagt lige siden med refluks og formentlig ...

Annonce

... betændelse i spiserøret. Det var på en måde rart at få at vide, at mine bange anelser om, at der var noget galt, var rigtige. Hun har fået sonde lige siden og er begyndt at tage på (62 cm lang og vejer 5710 gram) og hun er livlig, glad og pludrende.

MEN hun vil ikke spise... Hun spiser maks hos mig i 5 minutter stadig og nægter helt at tage flaske. Lægen har fortalt, at der er en risiko for, at babyer bliver afhængige af sonde. Det frygter jeg, at hun er blevet, men samtidigt tør jeg ikke få sonden ud i frygt for, at hun igen vil blive for tynd og generelt mistrives. Lægerne prøvede nemlig at tage den ud i 2 dage, hvor hun så tabte sig 110 gram. Hun får Losec, og det synes jeg så småt er ved at virke.

Har du nogle gode ideer til, hvordan vi kan få hende til at spise i længere tid hos mig og begynde at spise af flasken? Jeg synes, vi har prøvet alt men uden held og jeg er ved at være godt frustreret efterhånden. Det tager utrolig meget på kræfterne, fordi dagene kun går ud på, hvordan vi kan få mad i hende...

Med venlig hilsen

Annemarie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder