Svar: Vægtøgning - 2 mdr.
5. august 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Lillas mor
Tillykke med den lille pige:o)
Alle kvinder producerer god mælk til deres børn, men når man undersøger kvindemælk, så kan man se at der er individuelle forskelle bla. i fedtsammensætningen i mælken. Nogle kvinder producerer altså federe mælk end andre kvinder. Derfor er der børn som på modermælk tager 200g på om ugen og børn som tager 400g på om ugen og det er helt normalt.
At din lille pige tager rigtig meget på lige nu betyder ikke at hun bliver overvægtig, lærer sig at overspise eller andet. Mange ammebørn tager rigtig meget på i begyndelsen og stiger godt på vægtkurverne, men så begynder de stille og roligt at 'flade ud' på kurven og det er helt normalt og helt okay.
Du skriver at du ammer ca hver 2 time og at din datter ofte ligger ved brystet i op til 45 minutter af gangen. Jeg kan jo så regne ud at du ikke har tid til ret meget andet end amning i løbet af dagen og om natten skal du jo også have sovet lidt. Det er helt fint at du forsøger med en sut en gang imellem, men nogle børn lærer det aldrig, hvor andre bliver glade for det. Du må forsøge, men der er ingen garanti.
Det lyder som om din datter hygger sig meget ved brystet og ikke sutter effektivt hele tiden. Nogle gange er det helt okay og ganske rart at have hende liggende der, men hvis du gerne vil have lidt længere intervaller mellem amningerne, så kunne du prøve at tage hende fra, når du fornemmer at hun egentlig bare ligger ved brystet og ikke længere arbejder for at få mælk. Her skal du så skifte hende, for at få hende til at vågne lidt op til dåd igen og efter skiftning forsøge at tilbyde brystet en gang til. Meget gerne den modsatte side. Herefter kan du så putte hende og hun kan forhåbentlig nogle gange sove mere end 2 timer:o)
Man skal aldrig gøre noget, andet end at glæde sig over, ammebørn som bare stortrives på mors mælk. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske