Svar: Ammebøvl

22. juni 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rie

Tillykke med den lille dreng:o)

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og har lyst til at smide håndklædet i ringen. Jeg tænker dog at du fortæller at du har et godt ammeforløb bag dig og faktisk nyder at amme og derfor synes jeg også du skal give det en chance. Går det så ikke og du vælger at supplere din amning med en flaske om aftenen, så er det jo også okay. Når man pludselig er en familie med to børn, så er der flere hensyn at tage og det vigtigste er at familien fungerer, at du synes du har det godt og har overskud til begge dine børn og en flaske om aftenen kan jo gives af far, så han også kommer lidt på banen. Der er jo ingen der siger at det ikke kan lykkes at gøre begge dele, altså både amme og give en enkelt flaske om aftenen... det behøver ikke være endten eller.

Du fortæller at du har store huller på begge brystvorter og du mistænker selv din drengs sutteteknik og spørger til for kort tungebånd. Det er nogle rigtigt gode overvejelser og præcis det man skal undersøge, for at afdække hvorfor du får hul.

Kort tungebånd ses meget let. Den streng der sidder under tungen er stram, det betyder at når din dreng rækker tunge, så bliver tungen hjerteformet i spidsen, hvis tungebåndet er kort eller for stramt. Spidsen af tungen går altså indad. Hvis din dreng har dette, så er det et meget lille indgreb at få det klippet - det kan gøres meget hurtigt hos en øre-næse-halslæge og du kan også kontakte barselsgangen hvor du har født og spørge dem hvordan du skal forholde dig.

Det betyder meget hvordan din dreng har fat omkring brystet. Hvis han altid bliver lagt til i samme stilling, så slider han på brystvorten det samme sted. Hans tunge er ligesom sandpapir og han bruger tungen til at malke med, for at få mælken ud. Derfor slider tungen på vorten. Det er derfor meget vigtigt at du lægger ham til i forskellige stillinger - en normale stilling hvor han ligger i dine arme hen over din mave, tvillingestilling hvor han ligger bagud under din ene arm og liggende stilling hvor han ligger mave mod mave hos dig og du ligger på siden, han dier på den bryst som vender ned mod madrassen.

Gør det til en vane at forsøge at få ham til at spise fra begge brystet eller af to omgange, lad ham spise de 15 minutter han gør i øjeblikket fra den ene side, skift ham og læg ham så til igen. Endten til den samme side men så lagt til i en ny ammestilling eller til modsatte bryst. Det må du vurdere ud fra hvordan dit bryst føles når han har spist fra det. Hvis det føles blødt og eftergiveligt, så tilbyder du mælk fra andet bryst og hvis du fornemmer at der fortsat er en del mælk af komme efter i første bryst så lægger du igen til der.

Derudover tænker jeg at du skal være opmærksom på at din dreng skal have den lidt tykkere mælk med ud, når han dier hos dig. Det er vigtigt at han som udgangspunkt ikke spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden, men at han bliver færdig fra en side, før du tilbyder næste side. Igen handler det om at for meget vandholdig mælk ...

Annonce

... giver uro i maven og behov for at sutte tit, og den federe mælk giver mere ro i maven og gør også at din dreng sover lidt bedre.

Det slår mig at du skriver at du har smerter i brystet også selvom du ikke ammer. Dette er et tegn på svamp og man kan godt have svamp i brystet selvom man ikke har synlige tegn på det - smerter kan være et symptom i sig selv.

Er der tale om svamp, så er det vigtigt at både du og din lille dreng bliver behandlet, da I jo naturligt vil smitte hinanden, hver gang du ammer. Din dreng skal også behandles selvom man ikke kan se nogen tegn på svamp i hans mund eller numse:o)

Jeg vil anbefale dig at du bliver behandlet med Brentan. Dette fås på recept hos lægen. En Brentangel kan bruges både til dig og til din dreng og salven skal påsmøres mindst 8 gange i døgnet og man bør fortsætte i mindst 1-2 uger efter at symptomerne er forsvundet. Hvis man fortsat har smerter efter flere ugers behandling, så kan man overveje om man skal give en tablet behandling til dig mod svamp.

Jeg vil derudover foreslå dig at vaske dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Derudover er det en god idé at du lader brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.

Der er diskussion omkring hvorvidt det er godt at bruge uldindlæg eller ej. Man kan sige at det kan være en fordel at bruge engangsammeindlæg i behandlingsperioden fordi ammeindlægget så skal skiftes hver gang du ammer. Dertil kommer at man kan komme lidt Brentan-gel på ammeindlægget så det ikke hænger fast i brystvorten. Der er dog også nogen som mener at uld hæmmer bakterievækst.

Det anbefales at man forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Derimod vil det være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller man kan købe tabletter. Da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.

Derudover tænker jeg at du skal overveje om du skal tilbyde ham en sut. Sutten skal naturligvis bruges fornuftigt, det betyder at han ikke skal holdes hen med en sut, når han f.eks. ligger på puslebordet og er ked af det, men sutten gives, når du er sikker på at han er mæt, har spist rigtig godt fra begge sider og bare har behov for at sutte for at finde roen.

Derudover tænker jeg at du skal svøbe ham, når du lægger ham fra dig. Hold ham også svøbt, når du har ham ved brystet, så han ikke på samme måde oplever at blive flyttet fra din dejligt varme favn, men puttes tæt fra favnen ned i liften, hvor han så har sin sut og evt. vugges lidt og herefter sover.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder