Svar: Amning og siliconebryster
14. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Jonas mor
Når man bliver brystopereret, så vil det altid på en eller anden måde påvirke amningen, det gælder både når man får fjernet en del af af brystet, men også når man får lagt et implantat ind.
Hvordan operationen er udført har stor betydning for amningens forløb og for om amningen lykkes. Når man lægger et implantat ind i brystet, så kan man normalt vælge at gøre det endten via armhulen, hvor man lægger et snit under selvearmhulen og lægger implantatet ind derfra. Eller man kan lægge et snit der hvor areola (det brune område ved brystvorten) hæfter eller man kan lægge et snit under brystet (i folden under brystet).
Der er mulighed for at lægge implantatet to steder. Endten helt inde under brystmuskulaturen eller man kan lægge det mellem muskulaturen og selve brystet (kirtelvævet).
Det hyppigste problem i forhold til at have fået en brystforstørrende operation er at man kan have 'lagerproblemer', altså at det er svært at have så stor en mængde mælk i brystet som man ville kunne have, hvis man ikke have fået et brystimplantat. Dette betyder at man ofte skal amme hyppigere end andre kvinder. Præcis som du også nævner.
Håber at dette er svar nok på dit spørgsmål. Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg håber at det går lidt bedre med lille Jonas og hans maveproblemer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske