Svar: Ammestop - 15 mdr.
13. juni 2007
Alder:
15 mdr.
Kære K.
Naiv vil jeg ikke kalde dig, man har jo altid lov til at håbe at tingene løser sig af sig selv og det gør de jo heldigvis også nogle gange:o)
Laura har jo altid været meget glad for brystet, så sandsynligheden for at hun selv vil sige fra er nok meget lille. Derfor er det din opgave at beslutte at det er nu og så holde fast i denne beslutning. At hun netop viser at hun kun behøver brystet, når du er tilstede, er faktisk et meget godt tegn til at andet kan sættes i stedet for og det er det du skal gøre.
Måske kender hun til at noget 'slut', når bogen klappes sammen og du slår ud med hænderne som signal om at nu er bogen slut, når der ikke er mere mælk i kartonen osv. Denne måde at fortælle at noget er slut skal du overføre til brystet. Der skal ikke knappes op for skjorten - det er slut imens du gestikulerer slut med dine hænder. I stedet kan du så tilbyde et alternativ, en kop mælk af en kop, en kop vand, en ½ banan, et stykke agurk eller lignende. Vise hende at hun gerne må få noget, hvis hun trænger til noget men brystet er slut.
De fleste kvinder oplever at det tager ca 3 dage, så begynder barnet at miste interessen og ofte glemmer de det ret hurtigt. Jeg kan naturligvis ikke love at det er sådan hos jer, men jeg tror faktisk at du vil blive overrasket over at brystet som betød så meget for hende, så hurtigt kan komme til at betyde så lidt...
Håber dette er skub nok til at få stoppet amningen. Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske