Svar: Amning og sutteteknik

12. juni 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Velkommen til brevkassen:o)

Det lyder som en rigtig dejlig lille pige du har fået der, tillykke med det:o)

Det lyder også som om at du har rigtig fint med mælk og som du selv skriver så tager lillepigen jo fint på og du fortæller også at mælken flyder let til hende. Det er sandsynligvis også derfor at hun er kommet ind i en vane med ikke at åbne munden særlig meget - det strømmer jo ind næsten uanset hvad hun gør:o)

Det er naturligvis meget vigtigt at hun fortsat dier med god teknik, da du ellers får ondt og da det på sigt også kan have indflydelse på din mælkeproduktion. Vær derfor meget opmærksom på at hun åbner munden højt op og at du ikke lægger hende til før hun rigtigt gaber. Det der med at lægge sig ligeforan brystet og så bare suge sig fast - det gør altså rigtig ondt og det kan du ikke holde til i længden.

Tag evt. let fat ved hendes hage og hjælp hende på den måde til at åbne munden, eller holde hende i nærheden at brystet så hun kan dufte og fornemme hvad hun skal men ikke kommer for tæt på - så bliver hun lidt sur og så skal hun nok åbne munden:o)

Hvis du fornemmer at det er brystspænding og mælkemænge som strømmer som gør at hun mister vacuum, når hun har spist lidt, så hjælper det nogle gange at malke lidt af toppen ud inden man lægger til, så det kan også være et forsøg værd.

Samtidig lyder det som om at din datter måske har lidt umodne tarme og derfor brug for lidt hjælp til at få mælken igennem systemet. Derfor hjælper det at sutte, når man sutter så sættes gang i tarmperistaltikken og det hjælper og giver ro i maven. Problemet er at hver gang hun viser suttebehov så lægges hun naturligt til brystet, hvilket hjælper men kun kortvarigt fordi der jo kommer mere mælk ned som tarmene skal nedbryde og fordøje og derfor giver det nogle gange mere ...

Annonce

... uro. I stedet kan en sut være en god løsning eller nogle gange lidt kogt vand evt. med lidt sukker.

Man skal normalt ikke tilbyde fuldt ammede børn ekstra væske og det er også meget vigtigt at det ikke kommer til at fylde for meget i maven og tage pladsen op for den egentlige og næringsrige mælk. Men når det er sagt så tager lillepigen jo fint på og det kogte vand kan virke lidt beroligende. Du kan give hende lidt på en teske og du må som sagt gerne komme lidt sukker i - blandingsforhold 1 tsk sukker til 100ml vand. Sukker virker smertestillende og kan derfor godt hjælpe på hendes urolige tarme.

Derudover er det rigtig vigtigt at du forsøger at få hende til at bøvse så al luft ikke skal ud igennem tarmene. Det vil være godt at give hende lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer i urets retning rundt om navlen. Du kan cykle med hendes ben og bukke og strække benene op og ned, så du på den måde hjælper hende med at komme af med luften og afføringen.

Du kan også lave et lunt omslag, - Fold en stofble så den er ca 15 cm i bredden, stryg den varm eller rul den sammen som en roulade og kom den i ovnen. Den skal ligge på en rist og den må ikke berøre ovnens sider på grund af brandrisiko, sæt ovnen på ca 90 grader og lad "rouladen" ligge i ovnen 15-20 minutter - rul den ud og svøb den om din datters mave.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke bliver overophedet osv. men varme kan hjælpe hendes tarme til at slappe af.

Det hjælper på samme måde også at ligge på maven. Det hjælper hende således at ligge hos dig og det hjælper også hvis du kan lægge hende på hendes mave hen over f.eks. ammepuden, når du sidder med hende.

Når du går rundt med hende, så bær hende ved at have hendes mave på din underarm.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.