Amning og sutteteknik

12. juni 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning og sutteteknik

Hej Helen

Allerførst vil jeg gerne sige dig tak for denne fantastiske hjemmeside. Jeg får så meget hjælp og gode råd på alle de småbekymringer der følger med i hverdagen med en lille ny i familien og jeg lærer meget!

Men nu er jeg så stødt på et problem, som jeg ikke kan finde svar på andre steder...

Jeg har en skøn datter på knap 6 uger. Hun er en lille opmærksom pige, der lige siden hun kom til verden har suget alle indtryk til sig og derfor let overstimuleres og skal skærmes og have hjælp til at falde i søvn. Det var meget svært i starten, men vi er efterhånden ved at komme ind i en rytme med mere struktur og rutine, så det går meget bedre med det nu.

Hun tager fint på, ca. 200 gr. om ugen. Hun er hvad min sundhedsplejerske kalder en 'hurtig sutter', dvs. hun sutter aktivt max. 7-10 minutter, så er hun mæt og tilfreds og går selv af, eller falder i søvn ved brystet. Jeg vækker hende for det meste altid, nusser, skifter ble, osv. og forsøger derefter at lægge hende til ved samme bryst igen, således at jeg kan sikre mig, at hun får noget af 'den fede mælk', men det er ikke altid hun har lyst til mere mad og de gange hun tager imod tilbudet, tager hun kun fra 3-5 min. ekstra.

Jeg gjorde mig meget store bekymringer omkring dette korte ammeinterval i starten, men har nu måtte sande at hun ikke lider nogen nød og tager fint på.

Men nu er jeg stødt på et nyt problem. Min lille pige har pludselig og uden anledning ændret sutteteknik. Hun åbner ikke længere munden op på samme måde og får derfor meget yderligt fat. Derudover mister hun det vakuum der dannes, og hun sluger derfor meget luft under amningen, og det slider ligeledes meget på mine brystvorter med de mange af-og-på-stigninger...

Dette har stået på i lidt over en uge nu, og jeg forsøger hver gang hun lægges til at gen-lære hende at tage ordentligt fat, ...

Annonce

... men uden held. Hun får stadig rigeligt med mad ind (mange våde bleer dagligt, også afføring ca. 2-3 gange dagligt) og min mælk løber rigeligt og i store mængder, så hun skal ikke bruge så mange kræfter på at sutte. Men den meget luft hun sluger har givet hende megen mavekneb. Jeg bøvser hende af efter hver eneste amning, bruger lang tid på det, men hun gylper meget sjældent.

Om morgenen vågner hun kl. ca. 7.00 og skriger, mens hun krymper sig, trækker benene op under sig, og bliver rød i hovedet mens hun presser. Det lykkes ofte ikke for hende og hendes gråd ryger derfor helt op i den højeste toneart, varer i ca. 20-30 minutter, herefter har hun skreget sig hæs og træt, så får hun lidt mad og falder i søvn igen. Nogenlunde samme mønster gentager sig hen ad eftermiddagen eller om aftenen inden sovetid.

Jeg bruger flittigt en vikle, som er noget af det eneste, ud over høj musik, der kan berolige hende, men min ryg kan jo ikke holde til altid at have hende hængende på maven.
Det er utrolig hårdt for min kæreste og jeg, der forsøger alt for at lindre hendes smerter og ellers bare være der for hende under hendes gråd. Vi cykler meget med benene, masserer mave, varme omslag om maven og bad, men intet har virket. Nu prøver vi at teste forskellige fødevarer for at se om det kunne have nogen virkning på hendes mave og humør, men jeg tror nu det kommer af al den luft hun sluger under amning.

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min lille datter, og kan jeg gøre noget for at ændre den uvane mht. til ammeteknikken som hun har fået?

Jeg har forsøgt at tale med min egen sundhedsplejerske, men vi 'klikker' ikke så godt og jeg føler at hun lidt negligerer mine bekymringer, da hun siger at alt er fint og at jeg ikke skal bekymre mig, da hun trives og tager fint på...

Håber du kan hjælpe med lidt gode råd

Hilsner fra den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.