Svar: Menstruation = mælk smager dårligt
4. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Det er fuldstændig rigtigt at mors mælk ofte ændrer smag, når hun får menstruation. Nogle børn er utroligt følsomme overfor dette, hvor andre ikke lader sig mærke særligt med det - igen er børn også på det punkt forskellige.
Mange kvinder har det rigtig skidt med at give flasken og de føler sig som en dårlig mor, når de er nødt til at give erstatning. Men hvad er en dårlig mor og hvad er en god mor? Gør det dig til en dårligere mor at supplere din amning med modermælkserstatning, - selvfølgelig gør det ikke det! Det er jo som du selv så præcist beskriver rigtig vigtigt at man også får sin søvn, at man får overskud, at der kommer mere ro i hverdagen, at tiden ikke bruges på amning som bliver en kamp til sidst, men at man kan have det hyggeligt sammen og nyde sit barn - nogle gange så bliver amningen så meget kamp at man slet ikke har overskud til at nyde hinanden og det var jo bestemt ikke meningen:o)
At være en god mor handler for mig om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet.
At være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, vred, frustreret ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt. At kunne rumme handler om at kunne bære det uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.
Nogle gange ved man jo ikke hvorfor barnet 'brokker sig' og der er i princippet ikke noget i vejen med at sige 'hvad brokker du dig nu over?' - det handler om hvordan man siger det. I princippet så hjælper det faktisk nogle gange at sige tingene højt og tale med sit barn og det er faktisk anbefalelsesværdigt f.eks. at sige 'Er du bare så ked af det', 'bliver du bare så sur lige nu', 'Hvad er det du vil fortælle mig..' osv. så man med rolig stemmeføring 'bare' snakker med barnet og fortæller hvad man tænker.
Ud fra dine tidligere breve så er jeg slet ikke i tvivl om at du mestrer alle disse ting og derfor skal du tage det helt stille og roligt i forhold til at du nu har valgt at supplere din amning med flaske.
I Danmark har vi meget høje krav til modermælkserstatning og vi har ikke problemer med rent drikkevand. Det er således på ingen måde sundhedsskadeligt at give sit barn en sutteflaske og børn trives rigtig godt og bliver altså også ligeså kloge med modermælkserstatning:o) Glæd du dig over at far og søn via flasken kan få en kontakt som de ellers ikke ville have haft og det er guld værd for dem begge:o)
En tommelfingerregel lyder at børn spiser ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Det vil sige at hvis barnet vejer 6 kg, så spiser barnet ca 1000ml i døgnet. Gennemsnitligt spiser ammebørn nok lidt mindre og børn der får flaske lidt mere. Når du supplerer med mme, så må du supplere efter hvad din dreng tager imod. Nogle gange vil han måske spise 50ml andre gange mere og atter andre mindre... det er en vurdering og du kan ikke beregne dig frem til dette.
De fleste børn i 3 måneders alderen spiser ca 6 gange i døgnet, hvilket svarer til hver 4 time. Hvis jeres dreng formår at sove 5 timer i træk, så må han gerne dette, men så skal det være om natten da det gavner jer alle bedst, om dagen skal han så holdes igang og nogle gange skal der kun gå 3 timer imellem at han spiser. Igen skal du husk på at dette er gennemsnit og børn der ammes kan godt finde på at spise lidt hyppigere fordi de spiser kortvarigt og har behov for en tørstslukker, hvor børn der kun får flaske har et anderledes spisemønster.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske