Svar: Menstruation = mælk smager dårligt

4. juni 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Det er fuldstændig rigtigt at mors mælk ofte ændrer smag, når hun får menstruation. Nogle børn er utroligt følsomme overfor dette, hvor andre ikke lader sig mærke særligt med det - igen er børn også på det punkt forskellige.

Mange kvinder har det rigtig skidt med at give flasken og de føler sig som en dårlig mor, når de er nødt til at give erstatning. Men hvad er en dårlig mor og hvad er en god mor? Gør det dig til en dårligere mor at supplere din amning med modermælkserstatning, - selvfølgelig gør det ikke det! Det er jo som du selv så præcist beskriver rigtig vigtigt at man også får sin søvn, at man får overskud, at der kommer mere ro i hverdagen, at tiden ikke bruges på amning som bliver en kamp til sidst, men at man kan have det hyggeligt sammen og nyde sit barn - nogle gange så bliver amningen så meget kamp at man slet ikke har overskud til at nyde hinanden og det var jo bestemt ikke meningen:o)

At være en god mor handler for mig om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet.

At være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, vred, frustreret ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt. At kunne rumme handler om at kunne bære det uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.

Nogle gange ved man jo ikke hvorfor barnet 'brokker sig' og der er i princippet ikke noget i vejen med at sige 'hvad brokker du dig nu over?' - det handler om hvordan man siger det. I princippet så hjælper det faktisk nogle gange at sige tingene højt og tale med sit barn og det er faktisk anbefalelsesværdigt f.eks. at sige 'Er du bare så ked af ...

Annonce

... det', 'bliver du bare så sur lige nu', 'Hvad er det du vil fortælle mig..' osv. så man med rolig stemmeføring 'bare' snakker med barnet og fortæller hvad man tænker.

Ud fra dine tidligere breve så er jeg slet ikke i tvivl om at du mestrer alle disse ting og derfor skal du tage det helt stille og roligt i forhold til at du nu har valgt at supplere din amning med flaske.

I Danmark har vi meget høje krav til modermælkserstatning og vi har ikke problemer med rent drikkevand. Det er således på ingen måde sundhedsskadeligt at give sit barn en sutteflaske og børn trives rigtig godt og bliver altså også ligeså kloge med modermælkserstatning:o) Glæd du dig over at far og søn via flasken kan få en kontakt som de ellers ikke ville have haft og det er guld værd for dem begge:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En tommelfingerregel lyder at børn spiser ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Det vil sige at hvis barnet vejer 6 kg, så spiser barnet ca 1000ml i døgnet. Gennemsnitligt spiser ammebørn nok lidt mindre og børn der får flaske lidt mere. Når du supplerer med mme, så må du supplere efter hvad din dreng tager imod. Nogle gange vil han måske spise 50ml andre gange mere og atter andre mindre... det er en vurdering og du kan ikke beregne dig frem til dette.

De fleste børn i 3 måneders alderen spiser ca 6 gange i døgnet, hvilket svarer til hver 4 time. Hvis jeres dreng formår at sove 5 timer i træk, så må han gerne dette, men så skal det være om natten da det gavner jer alle bedst, om dagen skal han så holdes igang og nogle gange skal der kun gå 3 timer imellem at han spiser. Igen skal du husk på at dette er gennemsnit og børn der ammes kan godt finde på at spise lidt hyppigere fordi de spiser kortvarigt og har behov for en tørstslukker, hvor børn der kun får flaske har et anderledes spisemønster.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.