Svar: Amning på sidste vers
28. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære M
Det er jo altid bedst hvis amningen stopper når både mor og barn er enige om at det er tid:o)
Mælken burde ikke bare sådan stoppe fra den ene dag til den anden. Hvis du ammer så stimuleres brystet også og du bliver ved med at producere mælk, hvor imod jo mindre du ammer og hvis din dreng afviser brystet så svinder mælken.
Mælken er også afhængig af at du får slappet af, at du ikke stresser og har 117 ting omkring ørerne:o) Hvis du gerne vil bibeholde din amning, så er det således en god idé at du vedbliver at lægge til og meget gerne aften og tidlig morgen, da du har mere af det mælkeproducerende hormon i kroppen på dette tidspunkt.
Hvis din dreng ikke vil brystet mere, så er det jo sådan det må være og alternativet kan så godt være en flaske. Det skal dog overvejes nøje, da han jo ikke behøver flaske efter 12 måneders alderen så om 3 måneder skal du altså af med den også og derfor er det måske unødvendigt at introducere den nu.
I stedet skal han så drikke mme af kop og det er rigtigt med den mængde du beskriver. Ved siden af dette kan han få en portion tykmælk eller lignende, som også er med til at sikre ham kalk.
Jeg synes som udgangspunkt at det vil være godt hvis du kunne bibeholde amningen, både fordi du gerne vil det og fordi det vil være godt for din dreng at få din mælk indtil han er et år. Alternativet til modermælk er modermælkserstatning og jeg synes han skal være et år før du udelukkende kan give ham komælk.
Med hensyn til modermælkserstatning og allergi så er det de første 4 måneder at modermælkserstatning har påviselig effekt, når man taler om allergiforebyggelse. Herefter kan børn ernæres fuldt ud som alle andre børn, med mindre barnet har mælkeallergi. Der er således ikke belæg for at give de specielle erstatninger i længere tid og med den alder din dreng har. Jeg er heller ikke sikker på at han vil kunne lide det, det smager ikke så godt:o) Alternativt kunne du måske købe Nan H.A. hvor proteinerne også er spaltet på en speciel måde, det dur ikke som allergiforebyggelse, men det har ifølge Nestlé som producere Nan mindske risikoen for allergisk reaktion.
De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen kunne klare sig med 2 amninger dagligt... eller 2 flasker. Du har tidligere spurgt til vælling, men jeg er ikke klar over om du har givet din dreng vælling? Hvis han således er vandt til at få flaske, så er det jo et spørgsmål om det er derfor han nu foretrækker denne fremfor brystet og mælken svinder. Hvis han ikke får flaske, så kan du overveje at holde ham til brystet, så mælkemængden bibeholdes.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske