Svar: Amning på sidste vers

28. maj 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M

Det er jo altid bedst hvis amningen stopper når både mor og barn er enige om at det er tid:o)

Mælken burde ikke bare sådan stoppe fra den ene dag til den anden. Hvis du ammer så stimuleres brystet også og du bliver ved med at producere mælk, hvor imod jo mindre du ammer og hvis din dreng afviser brystet så svinder mælken.

Mælken er også afhængig af at du får slappet af, at du ikke stresser og har 117 ting omkring ørerne:o) Hvis du gerne vil bibeholde din amning, så er det således en god idé at du vedbliver at lægge til og meget gerne aften og tidlig morgen, da du har mere af det mælkeproducerende hormon i kroppen på dette tidspunkt.

Hvis din dreng ikke vil brystet mere, så er det jo sådan det må være og alternativet kan så godt være en flaske. Det skal dog overvejes nøje, da han jo ikke behøver flaske efter 12 måneders alderen så om 3 måneder skal du altså af med den også og derfor er det måske unødvendigt at introducere den nu.

I stedet skal han så drikke mme af kop og det er rigtigt med den mængde du beskriver. Ved siden af dette kan han få en portion tykmælk eller lignende, som også er med til at sikre ham kalk.

Jeg synes som udgangspunkt at det vil være godt hvis du kunne bibeholde amningen, både fordi du gerne vil det og fordi det vil være godt for din dreng at få din mælk ...

Annonce

... indtil han er et år. Alternativet til modermælk er modermælkserstatning og jeg synes han skal være et år før du udelukkende kan give ham komælk.

Med hensyn til modermælkserstatning og allergi så er det de første 4 måneder at modermælkserstatning har påviselig effekt, når man taler om allergiforebyggelse. Herefter kan børn ernæres fuldt ud som alle andre børn, med mindre barnet har mælkeallergi. Der er således ikke belæg for at give de specielle erstatninger i længere tid og med den alder din dreng har. Jeg er heller ikke sikker på at han vil kunne lide det, det smager ikke så godt:o) Alternativt kunne du måske købe Nan H.A. hvor proteinerne også er spaltet på en speciel måde, det dur ikke som allergiforebyggelse, men det har ifølge Nestlé som producere Nan mindske risikoen for allergisk reaktion.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen kunne klare sig med 2 amninger dagligt... eller 2 flasker. Du har tidligere spurgt til vælling, men jeg er ikke klar over om du har givet din dreng vælling? Hvis han således er vandt til at få flaske, så er det jo et spørgsmål om det er derfor han nu foretrækker denne fremfor brystet og mælken svinder. Hvis han ikke får flaske, så kan du overveje at holde ham til brystet, så mælkemængden bibeholdes.

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor