Svar: Sutte/Ammebrik og Mylicon
18. maj 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Jeanette
Tak for dit brev. Jeg vil rigtigt gerne hjælpe dig med at få amningen til at fungere og vil gerne dele lidt af min erfaring med dig. Så kan du selv tage stilling til, hvad du mener kan bruges og hvad mon passer på dig og din situation.
For det første tænker jeg at du skal overveje om ikke der er tale om en svampeinfektion i brystet, så det er det, der giver dig vedvarende smerter.
Kvinder som oplever at have svamp i brystet i forbindelse med amning, oplever at have mange forskellige symptomer, fælles er dog at det gør ondt at amme og det gør også ofte ondt imellem amningerne.
Det er ikke altid at man kan se svampen, det er altså ikke altid at brystet bliver rødt, har hvide belægninger eller lignende, nogle gange er det simpelthen symptomerne man må behandle på.
Er der tale om svamp, så er det vigtigt at både du og din lille pige bliver behandlet, da I jo naturligt vil smitte hinanden, hver gang du ammer. Din datter skal også behandles selvom man ikke kan se nogen tegn på svamp i hendes mund eller numse:o)
Du skriver at du bruger E-vitamin salve, - dette var meget anvendt for nogle år siden, men anbefales faktisk ikke mere fordi man har fundet ud af at børn ikke har så godt af at 'spise' for meget E-vitamin (der er dog ganske givet ikke sket skade, så tag det nu roligt:o)). Du skriver også at du bruger Lansinoh, som er en lanolin creme. Lanolin er der også kvinder som ikke tåler.
Jeg vil derfor anbefale dig at du forsøger helt med at stoppe smøring med diverse cremer, hvis du skal smøre dig med creme, så skal det være Brentan. En Brentangel kan bruges både til dig og til din datter og slaven skal påsmøres mindst 8 gange i døgnet og man bør fortsætte i mindst 1-2 uger efter at symptomerne er forsvundet. Hvis man fortsat har smerter efter flere ugers behandling, så kan man overveje om man skal give en tablet behandling til dig mod svamp.
Behandling med brentan-gel skal du have recept på hos din egen læge.
Jeg vil foreslå dig at vaske dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Derudover er det en god idé at du lader brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
Der er diskussion omkring hvorvidt det er godt at bruge uldindlæg eller ej. Man kan sige at det kan være en fordel at bruge engangsammeindlæg i behandlingsperioden fordi ammeindlægget så skal skiftes hver gang du ammer. Dertil kommer at man kan komme lidt Brentan-gel på ammeindlægget så det ikke hænger fast i brystvorten. Der er dog også nogen som mener at uld hæmmer bakterievækst.
Det anbefales at man forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Derimod vil det være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller man kan købe tabletter. Da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
Anvender man brystpumpe, så er det vigtigt at alle dele rengøres og koges dagligt og det anbefales at de koger i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampebakterierne er slået ihjel. Det er altså ikke nok at skolde dem.
Med hensyn til suttebrikker/ammebrikker som jo var dit egentlig spørgsmål, så tænker jeg at dette godt kan være et forsøg værd i forhold til at aflaste dine brystvorter. Der er dog flere ting omkring bruges af disse og i forhold til din situation så tænker jeg at der er lidt forskelligt at overveje.
For det første er det vigtigt at brikken passer til brystet i størrelsen. Jeg mener at der I Danmark er 3 producenter af suttebrikker. Det ene firma er Avent (Jens Thorn), det andet er Baby Nova (NovaCare) og så Medelas brystskjold.
Der er forskel i størrelsen alt efter hvilken type man vælger og man skal derfor se sig godt for. Det er nemlig vigtigt at ammebrikken ikke er for lille så brystvorten bliver klemt og samtidig er det jo også svært for barnet at få fat, hvis ammebrikken er meget stor. Nu ved jeg jo ikke hvordan dit bryst ser ud, men du har en lille pige, som derfor også har en lille mund. Det er derfor vigtigt at hun kan få fat på dit bryst og du må derfor overveje om en brik vil hjælpe hende til dette eller om den evt. vil virke lige modsat fordi den bliver for stor.
Derudover så er det sådan at din datter skal bruge flere kræfter på at spise gennem en brik, hun vil således kunne blive for træt inden hun har fået reelt nok at spise og samtidig vil det sandsynligvis også være svært for hende at få stimuleret dit bryst tilstrækkeligt.
I forhold til en evt. svampeinfektion, så er det sådan at tingene jo skal koges forholdsvis længe - altså 10 minutter og det vil en brik sandsynligvis ikke kunne holde til i længden.
Jeg tænker dog at hvis du står der nu, hvor du er ved at opgive amningen helt, så prøv dog den brik og se om det er lykken for dig. Du er nødt til at forsøge dig frem og hvis du er helt derude, hvor du snart stopper, så har du jo alt at vinde:o)
Med hensyn til Mylicon, så er dette et præparat som skal ordineres af en læge og som jeg ikke må anbefale som sundhedsplejerske. Min erfaring er meget blandet. Nogle forældre synes der er effekt, men de fleste oplever nu ikke stor effekt af det. Dette handler sandsynligvis også om at det jo skal give ca 15 minutter før amning og det er jo meget svært at passe ind i forhold til et lille spædbarn...
Har du talt med lægen om hvorvidt din datter kunne have problemer med tarmene og måske skulle have lidt laktulose i stedet, så hun kom af med afføring dagligt... eller om det ville være okay at give hende lidt kogt vand en gang imellem, fordi maven ikke skal arbejde så meget med at nedbryde dette som med mælk... eller om det evt. kunne være en svampeinfektion som ikke er blevet behandlet hos jer begge...
Det sidste er mit bud, håber at du kan bruge det lidt videre. Rigtig meget held og lykke og stort knus herfra. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske