Svar: Amning - 0 mdr.

7. maj 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christoffers mor

Først tillykke med den lille dreng:o)

Du skriver at du har ammet din datter og at amningen her forløb fint, trods supplement med flaske. Jeg går derfor ud fra at du har en brystvorte som er til at få fat i, altså at du ikke har flade eller indadvendte brystvorter og det er derfor at din lille dreng ikke vil tage fat.

Nu kan jeg jo ikke se, hvad der sker og jeg ved ikke hvilket forløb I har bag jer. Har du haft en voldsom fødsel, har du fået hjælp til amningen af sygeplejerske eller sundhedsplejerske... jeg kan ikke ud af dit brev helt se, hvad der egentlig er foregået hos jer.

Det vil naturligvis være vigtigt at du får hjælp til at få din dreng til brystet og hvis du ikke selv kan få ham til at die hos dig, så skal du bede om hjælp til dette. Måske har du mulighed for at komme på hospitalet, hvor de kan hjælpe dig, måske kunne du ringe til din sundhedsplejerske som kan give dig råd i selv situationen, det jeg kan sige herfra er jo meget generelt.

For det første vil jeg sige at du skal være sikker på at jeres problemer ikke skyldes at din dreng har kort tungebånd. Hvis han har det, så vil han ikke kunne svøbe rigtigt omkring brystvorten og derfor vil han ikke kunne holde fast, vil kunne kunne holde vacuum. Et tungebånd som er så kort at det påvirker amningen skal klippes.

Da du har en brystpumpe, så vil jeg foreslå dig at du starter med at malke lidt ud, så du får ...

Annonce

... nedløbsrefleksen igang og får mælken til at løbe og også trukket vorten lidt frem. Lige når du tager pumpen fra, så lægger du din dreng til. Han kan let få fat og han kan meget hurtigt smage at der er noget at komme efter.

Du kan overveje om du skal forsøge at lægge til brystet med en suttebrik. Den kan også hjælpe ham til at holde fast på brystet, du skal dog være opmærksom på at en suttebrik også kan påvirke mælkemængden og gøre det sværere for din dreng at arbejde ved brystet, så det kan være en god idé ikke at bruge den for længe.

Med hensyn til udmalkning, så er der kvinder som ikke oplever stor effekt at brystpumper. Du kan overveje at forsøge håndudmalkning i stedet og eller skal du overveje at leje en elektrisk brystpumpe - det kan du leje hos Falck eller i de større babyudstyrsforretninger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal også vide at der er noget, der hedder Lact-Aid eller 'hjælpebryst'. Det er en lille anordning, hvor man har en slange (en tynd sonde) siddende ved brystvorten og igennem sonden løber så mælken ned til barnet. Samtidig ligger barnet så og dier på vorten og oplever således at få mælk fra brystet samtidig med at barnet faktisk også stimulerer brystet.

Jeg håber meget at du kan bruge ovenstående. Jeg synes det er vigtigt at du får hjælp at nogen som kan se både dit bryst og din dreng og vurdere, hvori problemet mere præcist består og derfor også kan vejlede dig mere konkret:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder