Svar: Amning - 0 mdr.
7. maj 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Christoffers mor
Først tillykke med den lille dreng:o)
Du skriver at du har ammet din datter og at amningen her forløb fint, trods supplement med flaske. Jeg går derfor ud fra at du har en brystvorte som er til at få fat i, altså at du ikke har flade eller indadvendte brystvorter og det er derfor at din lille dreng ikke vil tage fat.
Nu kan jeg jo ikke se, hvad der sker og jeg ved ikke hvilket forløb I har bag jer. Har du haft en voldsom fødsel, har du fået hjælp til amningen af sygeplejerske eller sundhedsplejerske... jeg kan ikke ud af dit brev helt se, hvad der egentlig er foregået hos jer.
Det vil naturligvis være vigtigt at du får hjælp til at få din dreng til brystet og hvis du ikke selv kan få ham til at die hos dig, så skal du bede om hjælp til dette. Måske har du mulighed for at komme på hospitalet, hvor de kan hjælpe dig, måske kunne du ringe til din sundhedsplejerske som kan give dig råd i selv situationen, det jeg kan sige herfra er jo meget generelt.
For det første vil jeg sige at du skal være sikker på at jeres problemer ikke skyldes at din dreng har kort tungebånd. Hvis han har det, så vil han ikke kunne svøbe rigtigt omkring brystvorten og derfor vil han ikke kunne holde fast, vil kunne kunne holde vacuum. Et tungebånd som er så kort at det påvirker amningen skal klippes.
Da du har en brystpumpe, så vil jeg foreslå dig at du starter med at malke lidt ud, så du får nedløbsrefleksen igang og får mælken til at løbe og også trukket vorten lidt frem. Lige når du tager pumpen fra, så lægger du din dreng til. Han kan let få fat og han kan meget hurtigt smage at der er noget at komme efter.
Du kan overveje om du skal forsøge at lægge til brystet med en suttebrik. Den kan også hjælpe ham til at holde fast på brystet, du skal dog være opmærksom på at en suttebrik også kan påvirke mælkemængden og gøre det sværere for din dreng at arbejde ved brystet, så det kan være en god idé ikke at bruge den for længe.
Med hensyn til udmalkning, så er der kvinder som ikke oplever stor effekt at brystpumper. Du kan overveje at forsøge håndudmalkning i stedet og eller skal du overveje at leje en elektrisk brystpumpe - det kan du leje hos Falck eller i de større babyudstyrsforretninger.
Du skal også vide at der er noget, der hedder Lact-Aid eller 'hjælpebryst'. Det er en lille anordning, hvor man har en slange (en tynd sonde) siddende ved brystvorten og igennem sonden løber så mælken ned til barnet. Samtidig ligger barnet så og dier på vorten og oplever således at få mælk fra brystet samtidig med at barnet faktisk også stimulerer brystet.
Jeg håber meget at du kan bruge ovenstående. Jeg synes det er vigtigt at du får hjælp at nogen som kan se både dit bryst og din dreng og vurdere, hvori problemet mere præcist består og derfor også kan vejlede dig mere konkret:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske