Svar: Vil så gerne fortsætte med at amme
6. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Tanja
Det er sådan at børn netop omkring 3 måneders alderen har det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad og derfor græder de lidt mere, er generelt mere urolige, fordi de derved bliver lagt mere til brystet.
Det er sådan at jo hyppigere man amme, jo mere mælk kommer der, så når din dreng gerne vil sutte hos dig hyppigt, så er det faktisk for at stimulere til mere mælk. Når du giver ham en flaske, så viser du ikke kroppen at der skal produceres mere, så derfor oplever du også at du ikke får mere mælk og at brysterne virker mere 'tomme'. Så for at få din mælkeproduktion op, så er du nødt til at amme hyppigere.
Du skriver at du ammer ca hver 4 time i løbet af dagen - det er for lidt, du må gerne de næste 2 dage lægge til hver 2 time. Hvis du ikke kan få din dreng til at spise hos dig så hyppigt, så må du sætte dig og stimulere med malkemaskine. Det gør ikke så meget, hvor meget der kommer ud, det er vigtigt at du stimulerer alligevel. Hvis du oplever at der ikke komme særlig meget, så lad være med at sidde i 20 minutter, nøjes med 5-10 minutter på begge sider og det er det. Lidt har også ret.
Sørg også for at få hvilet dig i løbet af dagen, din krop skal have ro og slappe af for at danne mælk. Du skal også sørge for at spise og drikke både de faste måltider og også lidt mellemmåltider - det kan være lidt frugt, en bolle eller en gulerod som du lige klemmer ned...
Man kan købe "ammete" hos matas og i helsekostbutikker - det kan du også forsøge dig med.
Du skal naturligvis ikke lade din dreng ligge og skrige, hvis han er sulten så er du naturligvis nødt til at supplere med en flaske. Men giv ham flasken efter at du har haft ham liggende ved brystet, så han stimulerer dig først og suppleres efterfølgende. Det er ikke nogen god idé at erstatte en amning med en flaske, hvis du ønsker at øge din mælkemængde og bibeholde din amning.
Nu ved jeg ikke hvilken brystpumpe du har, hvis den er lejet, kan du evt. bede om at få et ekstra sæt fordi det hjælper rigtig meget på mælkemængden, hvis man kan dobbeltudmalke. Det vil sige malke ud på begge sider samtidig. Det burde være muligt at øge sin mælkemængde med op til 60% ved at dobbeltudmalke.
Du kan også dobbeltudmalke ved at lade din dreng die på den ene side imens du malker ud på den anden - det kræver nok til øvelse, men du skal vide at det kan være værd at forsøge.
Den mælk du malker ud er jo rigtig god for din dreng at få og den kan han naturligvis få på flaske - så udmalkning er bestemt ikke spildt, selvom det kan virke som hårdt arbejde ved siden af at man jo både skal amme og passe sit barn og også tænke på sig selv.
Hvis du forsøger ovenstående model - amning hver 2 time eller udmalkning, når din dreng ikke dier hos dig, så burde du kunne se en forskel i din mælkemængde i løbet af 2 døgn.
Rigtig meget held og lykke, håber det lykkes for dig, da jeg godt kan høre at det betyder rigtig meget:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske