Svar: Ammestop - kan ikke samle sig om brystet
1. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Du har fuldstændig ret i at det ikke er de store mængder din datter drikker af flasken og det undrer mig lidt at det nogle gange kun bliver 40-60 ml af gangen. Andre gange tager hun så over 100ml og det lyder mere passende. Kunne det evt. tænkes at du skulle forsøge med en sutteflaskesut med et lidt større hul, så mælken lettere kommer ud?
Din datter er jo endnu ikke så gammel og derfor udgør mælk fortsat størstedelen af hendes indtag. Hvis du stopper amning, skal du således være sikker på at hun får mælk nok. Igen må man jo så spørge sig om hun mon vil drikke en større mængde af flaske f.eks. i løbet af morgen og formiddag, hvis hun ikke var blevet ammet både kl. 04 og 06 - et eller andet sted, så er det jo noget tiden må vise.
Da du virker velovervejet i forhold til ammestop, så tænker jeg at du jo i første omgang er nødt til under alle omstændigheder at trappe ned. Du kan ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden. Derfor vil din ammenedtrapning så kunne vise dig om din datter vil være i stand til at tage sit behov for flaske.
I øjeblikket ammer du ca 4 gange dagligt, prøv over nogle dage at skrue dette ned til 3 og yderligere ned til 2. Jeg tænker at den amning du sidst fjerner skal være den sene aftenamning eller amningen til natten, hvor hun puttes.
Fra 6 måneders alderen behøver din datter i princippet ikke længere amning både kl 04 og 06. Hun burde kunne sove et sammenhængende stræk her, hvis hun ammes sen aften og tidlig morgen så burde hun være dækket ind.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6: Bryst
Formiddag 9: Grød evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske ca 9.30
Frokost 11.30: Flaske med mme
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Flaske med mme
Sen eftermiddag 16.30: Evt. flaske igen og posernapper lidt (du ammer nogle gange her og denne amning trappes væk før morgen og aften)
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske 19.30
Sen aften 23: Bryst
Nat: Evt. amning. Denne amning forsvinder efter 6 måneders alderen og må gerne fjernes før.
Jeg er ret sikker på at natamningerne kan have betydning for hendes indtag om dagen. Samtidig er det dog også naturligt at hun spiser om natten, da hun har svært ved at koncentrere sig om det om dagen. Men måske et større hul i flaskesutten vil gøre det nemmere...
Hvad tænker du? Er det til at forstå det jeg skriver? Håber du kan bruge det lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske