Svar: Ammestop - kan ikke samle sig om brystet

1. april 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Du har fuldstændig ret i at det ikke er de store mængder din datter drikker af flasken og det undrer mig lidt at det nogle gange kun bliver 40-60 ml af gangen. Andre gange tager hun så over 100ml og det lyder mere passende. Kunne det evt. tænkes at du skulle forsøge med en sutteflaskesut med et lidt større hul, så mælken lettere kommer ud?

Din datter er jo endnu ikke så gammel og derfor udgør mælk fortsat størstedelen af hendes indtag. Hvis du stopper amning, skal du således være sikker på at hun får mælk nok. Igen må man jo så spørge sig om hun mon vil drikke en større mængde af flaske f.eks. i løbet af morgen og formiddag, hvis hun ikke var blevet ammet både kl. 04 og 06 - et eller andet sted, så er det jo noget tiden må vise.

Da du virker velovervejet i forhold til ammestop, så tænker jeg at du jo i første omgang er nødt til under alle omstændigheder at trappe ned. Du kan ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden. Derfor vil din ammenedtrapning så kunne vise dig om din datter vil være i stand til at tage sit behov for flaske.

I øjeblikket ammer du ca 4 gange dagligt, prøv over nogle dage at skrue dette ned til 3 og yderligere ned til 2. Jeg tænker at den amning du sidst fjerner skal være den sene ...

Annonce

... aftenamning eller amningen til natten, hvor hun puttes.

Fra 6 måneders alderen behøver din datter i princippet ikke længere amning både kl 04 og 06. Hun burde kunne sove et sammenhængende stræk her, hvis hun ammes sen aften og tidlig morgen så burde hun være dækket ind.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6: Bryst
Formiddag 9: Grød evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske ca 9.30
Frokost 11.30: Flaske med mme
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Flaske med mme
Sen eftermiddag 16.30: Evt. flaske igen og posernapper lidt (du ammer nogle gange her og denne amning trappes væk før morgen og aften)
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske 19.30
Sen aften 23: Bryst
Nat: Evt. amning. Denne amning forsvinder efter 6 måneders alderen og må gerne fjernes før.

Jeg er ret sikker på at natamningerne kan have betydning for hendes indtag om dagen. Samtidig er det dog også naturligt at hun spiser om natten, da hun har svært ved at koncentrere sig om det om dagen. Men måske et større hul i flaskesutten vil gøre det nemmere...

Hvad tænker du? Er det til at forstå det jeg skriver? Håber du kan bruge det lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder