Svar: Mad og vand
27. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Tanya
Gennemsnitligt har din datter taget 175g på om ugen og det er en acceptabel vægt, men det er ikke den største vægtstigning og personligt kunne jeg godt tænke mig at hun ikke tog under 200g på om ugen. Dog er det også sådan at så længe hun trives, virker glad, sover, smiler, pludrer, tisser som hun skal osv. så må det være sådan:o)
Du skal naturligvis føle at du har den mælk til din datter som hun har behov for. Du skal kunne mærke at du har mælk i brystet og du skal kunne høre at hun synker, se at hun får mælk i mundvigene, at hun falder til ro, når hun har spist osv. Alt sammen for at sikre at hun får, hvad hun skal have.
Du skriver at hun spiser hyppigt og det er helt normalt. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at spise fra begge bryster når hun ammer, således at forstå at hun skal spise sig færdig fra en side, bliver skiftet og så tilbyder du hende toppen fra den anden side. Nogle gange vil hun kun spise toppen fra modsatte side, andre gange vil hun spise længere tid og atter andre gange vil hun helt fravælge mere bryst og det er så okay - det er bare et tilbud.
Ved at tilbyde hende begge sider på denne måde, så sikrer du hende for det første nok mad, du sikrer at hun får slukket tørsten idet den første mælk er meget vandholdig og dermed tørstslukkende og så får du også stimuleret begge brystet, hvilket sikrer optimal mælkemængde.
Netop fordi modermælk består af flere dele, så vil modermælk normalt være nok til at dække hendes behov for væske. Nogle gange vil hun spise længe og her tage et 'hovedmåltid' ved brystet, andre gange vil hun spise kortvarigt (bare et par minutter), så er det ikke hygge men fordi hun er tørstig og har behov for lidt væske, lidt at drikke. Næste gang man ammer, så lægger man bare til der, hvor hun så har taget toppen og får hende til at 'spise i bund'. Det er således ikke nødvendigt at supplere med vand ved siden af amning.
I forhold til din datter vægtøgning, så tænker jeg også at du ikke skal fylde hende med vand, da der ikke er næring i vand. Hvis du således er i tvivl om hvorvidt du har mælk nok og gerne vil give din datter noget mere, så bør du give hende modermælkserstatning, da det så er et ernæringsmæssigt behov og ikke et væskebehov.
Håber mit svar hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske