Svar: Mad og vand

27. marts 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tanya

Gennemsnitligt har din datter taget 175g på om ugen og det er en acceptabel vægt, men det er ikke den største vægtstigning og personligt kunne jeg godt tænke mig at hun ikke tog under 200g på om ugen. Dog er det også sådan at så længe hun trives, virker glad, sover, smiler, pludrer, tisser som hun skal osv. så må det være sådan:o)

Du skal naturligvis føle at du har den mælk til din datter som hun har behov for. Du skal kunne mærke at du har mælk i brystet og du skal kunne høre at hun synker, se at hun får mælk i mundvigene, at hun falder til ro, når hun har spist osv. Alt sammen for at sikre at hun får, hvad hun skal have.

Du skriver at hun spiser hyppigt og det er helt normalt. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at spise fra begge bryster når hun ammer, således at forstå at hun skal spise sig færdig fra en side, bliver skiftet og så tilbyder du hende toppen fra den anden side. Nogle gange vil hun kun spise toppen fra modsatte side, andre gange vil hun spise længere tid og atter andre gange vil hun helt fravælge mere bryst og det er så okay - det er bare et tilbud.

Ved at tilbyde hende begge sider på denne ...

Annonce

... måde, så sikrer du hende for det første nok mad, du sikrer at hun får slukket tørsten idet den første mælk er meget vandholdig og dermed tørstslukkende og så får du også stimuleret begge brystet, hvilket sikrer optimal mælkemængde.

Netop fordi modermælk består af flere dele, så vil modermælk normalt være nok til at dække hendes behov for væske. Nogle gange vil hun spise længe og her tage et 'hovedmåltid' ved brystet, andre gange vil hun spise kortvarigt (bare et par minutter), så er det ikke hygge men fordi hun er tørstig og har behov for lidt væske, lidt at drikke. Næste gang man ammer, så lægger man bare til der, hvor hun så har taget toppen og får hende til at 'spise i bund'. Det er således ikke nødvendigt at supplere med vand ved siden af amning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I forhold til din datter vægtøgning, så tænker jeg også at du ikke skal fylde hende med vand, da der ikke er næring i vand. Hvis du således er i tvivl om hvorvidt du har mælk nok og gerne vil give din datter noget mere, så bør du give hende modermælkserstatning, da det så er et ernæringsmæssigt behov og ikke et væskebehov.

Håber mit svar hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger