Svar: Amning - 4 mdr.

26. marts 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Familien Jensen

Elias lyder til at være en rigtig fint dreng. Han har på de første 4 måneder af sit liv fordoblet sin fødselsvægt og det lyder således ikke som om han mangler mad. Du beskriver også en dreng som lyder til at trives, - han er glad han sover godt, han griner, han har fint gang i maven og tisser også godt. De sidste 2 måneder har han taget ca 1500g på, hvilket svarer til gennemsnitligt knap 200g om ugen og det er okay.

Jeg tænker derfor at du umiddelbart må have mælk nok. Hvordan oplever du din mælk - fornemmer du at brystet er spændt med mælk og at det virker slapt efter amning? Kan du høre at han synker de 5 minutter det varer og hvordan ser han ud, når han slipper brystet - virker han mæt og afslappet, tilfreds?

Man må normalt ikke sætte tid på en amning da det er meget forskelligt hvor hurtigt børn spiser. Nogle børn bruger rigtig lang tid på at amme og andre er meget hurtige. Måske har Elias et rigtig god vacuum og du har en super hurtig nedløbsrefleks og så varer amningen altså ikke særlig lang tid.

Du må jo et eller andet sted gå ud fra at når han tisser som han skal, så får ...

Annonce

... han også noget indenbords og når han tager på, så må det være sådan.

Det er naturligvis vigtigt at du fortsætter som du gør nu, at du tilbyder ham fra begge sider og prøver at holde ham lidt til ilden. Forstået på den måde at børn i hans alder godt kan blive så optaget af verden omkring sig, at det hele omkring dem godt kan forstyrre så det ikke får spist sig rigtig mætte. Men samtidig er det også meget vigtigt at amningen fortsat er hyggelig og rar for jer begge, da han ikke må begynde at føle sig unødigt presset, så risikerer du at han stopper helt med amningen og det ville jo være ærgeligt, når det nu ellers går så godt:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er således helt normalt at han om natten spiser mere og lidt længere tid og om dagen har lidt sværere ved at koncentrere sig. Nogle gange kan det derfor også hjælpe at lægge sig ind i soveværelset bare en enkelt gang i løbet af dagen og amme liggende og for nedrullede gardiner som du gør om natten.

Det er rigtig fint at du forsøger med lidt skemad, hvis han virker interesseret og parat til det.

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre og du er naturligvis velkommen her:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder