Svar: Amning - 4 mdr.
26. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Familien Jensen
Elias lyder til at være en rigtig fint dreng. Han har på de første 4 måneder af sit liv fordoblet sin fødselsvægt og det lyder således ikke som om han mangler mad. Du beskriver også en dreng som lyder til at trives, - han er glad han sover godt, han griner, han har fint gang i maven og tisser også godt. De sidste 2 måneder har han taget ca 1500g på, hvilket svarer til gennemsnitligt knap 200g om ugen og det er okay.
Jeg tænker derfor at du umiddelbart må have mælk nok. Hvordan oplever du din mælk - fornemmer du at brystet er spændt med mælk og at det virker slapt efter amning? Kan du høre at han synker de 5 minutter det varer og hvordan ser han ud, når han slipper brystet - virker han mæt og afslappet, tilfreds?
Man må normalt ikke sætte tid på en amning da det er meget forskelligt hvor hurtigt børn spiser. Nogle børn bruger rigtig lang tid på at amme og andre er meget hurtige. Måske har Elias et rigtig god vacuum og du har en super hurtig nedløbsrefleks og så varer amningen altså ikke særlig lang tid.
Du må jo et eller andet sted gå ud fra at når han tisser som han skal, så får han også noget indenbords og når han tager på, så må det være sådan.
Det er naturligvis vigtigt at du fortsætter som du gør nu, at du tilbyder ham fra begge sider og prøver at holde ham lidt til ilden. Forstået på den måde at børn i hans alder godt kan blive så optaget af verden omkring sig, at det hele omkring dem godt kan forstyrre så det ikke får spist sig rigtig mætte. Men samtidig er det også meget vigtigt at amningen fortsat er hyggelig og rar for jer begge, da han ikke må begynde at føle sig unødigt presset, så risikerer du at han stopper helt med amningen og det ville jo være ærgeligt, når det nu ellers går så godt:o)
Det er således helt normalt at han om natten spiser mere og lidt længere tid og om dagen har lidt sværere ved at koncentrere sig. Nogle gange kan det derfor også hjælpe at lægge sig ind i soveværelset bare en enkelt gang i løbet af dagen og amme liggende og for nedrullede gardiner som du gør om natten.
Det er rigtig fint at du forsøger med lidt skemad, hvis han virker interesseret og parat til det.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre og du er naturligvis velkommen her:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske