Amning - 4 mdr.

26. marts 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning  - 4 mdr.

Hejsa

Jeg er i en uheldige situation, at jeg har fået en sundhedsplejerske, som ikke rigtig formår at råde og vejlede os, så derfor prøver jeg nu her.

Jeg har en søn, Elias, fra 29. november 2006 (født 37+0). Indtil nu har amningen virkelig fungeret godt, men inden for de sidste 2-3 uger, er det ligesom om Elias lidt har mistet interessen for at spise ved brystet. Jeg skal helst ligge ham til lige efter han har sovet; ellers nægter han at tage brystet og bliver sur, hvis jeg bliver ved med at tilbyde ham det. Andre gange kan han også godt finde på at ligge med hovedet tilbagelænet og ligge og kigge og grine, som om det omkring ham er mere interessant end at spise.

Når han så endelig spiser, varer det kun omkring 5min, så er han færdig med det (om natten tager det lidt længere tid, ca. 10-15min) - når han efter de fem minutter slipper, lader jeg ham få en lille pause og tilbyder ham brystet igen, hvilket han ikke gider. Så prøver jeg at tilbyde det andet bryst og hvis han tager fat her, tager han højest 2-3 mundfulde, og så er det slut.

Jeg er efterhånden ved at være lidt bekymret for, om han i det hele taget for nok at ...

Annonce

... spise, og vi begyndte derfor også i weekenden så småt på grød, hvilket dog ikke har været den helt store succes endnu.

Det skal lige siges, at trods hans "små-spiseri" sover han udmærket, samt har afførring mindst én gang dagligt (sommetider helt op til fire gange). Jeg vil lige prøve at skitsere, hvordan en dag hos os typisk ser ud med hensyn til sove- og spisetider:

Kl. 7-8: Elias vågner - får mad
Kl. 9-10: Sover 1-2 timer
kl. 10-11: får mad
kl. 12-13: sover 1-3 timer
kl. 13-15: får mad
Kl. 17-18: får mad
Kl. 18-19: sover ca 1 time
kl. 20-21: får mad og kommer i seng
kl. 2-3: får mad
kl. 5-6: får mad

Samtidig får du lige hans vækstskema:

Ved fødsel: 2980g og 50cm
6 dage: 2900 og 50cm
14 dage: 3300 og 51cm
ca. 8 uger: 5100 og 60cm
ca. 4mdr: 6600 og 63cm

Kan det virkelig passe, at Elias får nok at spise, når han ikke spiser i længere tid? Er det normalt for børn i hans alder at miste interessen for brystet, eller kan der ligge noget andet til grund?

Til sidst skal jeg lige høre dig, om det er normalt, at han i en alder af 4 mdr stadig ikke helt kan holde sit hoved?

Venlig hilsen
familien Jensen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor