Brev:
Amning - 4 mdr.
26. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Amning  - 4 mdr.
Hejsa
Jeg er i en uheldige situation, at jeg har fået en sundhedsplejerske, som ikke rigtig formår at råde og vejlede os, så derfor prøver jeg nu her.
Jeg har en søn, Elias, fra 29. november 2006 (født 37+0). Indtil nu har amningen virkelig fungeret godt, men inden for de sidste 2-3 uger, er det ligesom om Elias lidt har mistet interessen for at spise ved brystet. Jeg skal helst ligge ham til lige efter han har sovet; ellers nægter han at tage brystet og bliver sur, hvis jeg bliver ved med at tilbyde ham det. Andre gange kan han også godt finde på at ligge med hovedet tilbagelænet og ligge og kigge og grine, som om det omkring ham er mere interessant end at spise.
Når han så endelig spiser, varer det kun omkring 5min, så er han færdig med det (om natten tager det lidt længere tid, ca. 10-15min) - når han efter de fem minutter slipper, lader jeg ham få en lille pause og tilbyder ham brystet igen, hvilket han ikke gider. Så prøver jeg at tilbyde det andet bryst og hvis han tager fat her, tager han højest 2-3 mundfulde, og så er det slut.
Jeg er efterhånden ved at være lidt bekymret for, om han i det hele taget for nok at spise, og vi begyndte derfor også i weekenden så småt på grød, hvilket dog ikke har været den helt store succes endnu.
Det skal lige siges, at trods hans "små-spiseri" sover han udmærket, samt har afførring mindst én gang dagligt (sommetider helt op til fire gange). Jeg vil lige prøve at skitsere, hvordan en dag hos os typisk ser ud med hensyn til sove- og spisetider:
Kl. 7-8: Elias vågner - får mad
Kl. 9-10: Sover 1-2 timer
kl. 10-11: får mad
kl. 12-13: sover 1-3 timer
kl. 13-15: får mad
Kl. 17-18: får mad
Kl. 18-19: sover ca 1 time
kl. 20-21: får mad og kommer i seng
kl. 2-3: får mad
kl. 5-6: får mad
Samtidig får du lige hans vækstskema:
Ved fødsel: 2980g og 50cm
6 dage: 2900 og 50cm
14 dage: 3300 og 51cm
ca. 8 uger: 5100 og 60cm
ca. 4mdr: 6600 og 63cm
Kan det virkelig passe, at Elias får nok at spise, når han ikke spiser i længere tid? Er det normalt for børn i hans alder at miste interessen for brystet, eller kan der ligge noget andet til grund?
Til sidst skal jeg lige høre dig, om det er normalt, at han i en alder af 4 mdr stadig ikke helt kan holde sit hoved?
Venlig hilsen
familien Jensen