Svar: Suttebehov?
23. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Når jeg læser beskrivelse af din lille datter, så får jeg helt klart indtryk af at hun får sit suttebehov stillet hos dig og at der er en helt klar sammenhæng imellem hendes hyppige amninger og hendes manglende lyst til at putte andet i munden.
Mit umiddelbare råd er derfor at få skruet hendes amninger drastisk ned og med drastisk mener jeg helt ned til 4 amninger dagligt. Det vil sige morgen, eftermiddag, aften og sen aften. Det vil være nok til at dække hendes mælkebehov og derudover kan hun spise mad og drikke vand.
Det er ikke sikkert at hun nogensinde kommer til at bruge sut - hun vælger den ægte vare og hvem kan fortænke hende i det? Men hun bruger jo tilsyneladende sin flodhest og finder roen med den.
Udover de fire amninger så tænker jeg at hun også skal tilbydes 4 måltider mad. Det er fint med grød og grøntsagsmos. En plan for dagen med 4 måltider skemad og 4 amninger, samt to daglige lure, som vil være passende for hendes alder, kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Havregrød med mælk og evt. lidt frugtmos
Sover formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop. Kan begynde at få lidt rester fra aftensmaden som f.eks. en godt kogt pastaskrue, frikadelle osv.
Puttes til middagslur, evt. bryst før men forsøge at undvære dette.
Eftermiddag: Fuldkornsgrød, øllebrød eller lignende, vand eller mælk af kop
Sen eftermiddag: Evt amning, men det afhænger også af hvorvidt hun er blevet ammet tidligere. Du må vurdere, hvilken amning der er den vigtigste i løbet af dagen.
Aften: Aftensmad med udgangspunkt i det I andre spiser. Naturligvis mos som hun kan kapere. Vand af kop.
Puttes til natten med brystet.
Nat: Vand, hvis tørstig.
I overgangsperioden hvor der skal skrues ned for brystet må du prøve at skabe andre rutiner for at 'aflede hende' lidt, så brystet ikke automatisk vælges. Hvis det kun er brystet som dur så må du give hende det, men kun gøre det kortvarigt, så hun får sig trøstet, men ikke så hun fylder sig med mælk. Prøv derfor generelt at lirke brystvorten ud af munden på hende - det samme om natten. Kun tilbyde så hun lige falder til ro, vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, give hende en hånd at holde, kærtegne hende blidt osv. Tanken er stille og roligt at indføre et andet ritual end brystet og at hun således stille og roligt vil lade sig berolige og kunne sove videre uden at skulle have brystet i munden.
Det vil være svært at stoppe amningen helt, da hun ikke tager flaske og med den alder hun har er det begrænset hvor meget komælk du kan give hende. Hun bør være 9 måneder gammel inden komælk udgør en større del af hendes indtag. Til den tid vil hun jo så kunne få en portion tykmælk, du kan lave en bananmilkshake, give hende mælk af kop, på og i maden osv. Og på den måde sikre hendes mælkeindtag. Hvis du stopper amningen nu så kræver det at hun vil drikke modermælkserstatning og det lyder ikke sådan.
Så en nedtrapning må være løsningen for jer og så vil du stille og roligt kunne stoppe helt i takt med at hun kan få mere komælk. Det vil også give din krop en mulighed for at følge med.
Hvis det er vigtigt for dig at hun lærer at tage flaske, så kan du evt. prøve at malke noget af din egen mælk ud og give den på flaske, så er smagen jo noget hun kender og så skal hun kun finde ud af teknikken - måske skal far give flasken, da han ikke forbindes med amning.
Håber mine tanker hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske