Svar: Suttebehov?

23. februar 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Når jeg læser beskrivelse af din lille datter, så får jeg helt klart indtryk af at hun får sit suttebehov stillet hos dig og at der er en helt klar sammenhæng imellem hendes hyppige amninger og hendes manglende lyst til at putte andet i munden.

Mit umiddelbare råd er derfor at få skruet hendes amninger drastisk ned og med drastisk mener jeg helt ned til 4 amninger dagligt. Det vil sige morgen, eftermiddag, aften og sen aften. Det vil være nok til at dække hendes mælkebehov og derudover kan hun spise mad og drikke vand.

Det er ikke sikkert at hun nogensinde kommer til at bruge sut - hun vælger den ægte vare og hvem kan fortænke hende i det? Men hun bruger jo tilsyneladende sin flodhest og finder roen med den.

Udover de fire amninger så tænker jeg at hun også skal tilbydes 4 måltider mad. Det er fint med grød og grøntsagsmos. En plan for dagen med 4 måltider skemad og 4 amninger, samt to daglige lure, som vil være passende for hendes alder, kunne se således ud:

Morgen: Bryst

Formiddag: Havregrød med mælk og evt. lidt frugtmos
Sover formiddagslur

Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop. Kan begynde at få lidt rester fra aftensmaden som f.eks. en godt kogt pastaskrue, frikadelle osv.
Puttes til middagslur, evt. bryst før men forsøge at undvære dette.

Eftermiddag: Fuldkornsgrød, øllebrød eller lignende, vand eller mælk af kop

Sen eftermiddag: Evt amning, men det afhænger også af hvorvidt hun er blevet ammet tidligere. Du må vurdere, hvilken amning der er den vigtigste i løbet af dagen.

Aften: Aftensmad med udgangspunkt i det I andre spiser. Naturligvis mos som hun kan kapere. Vand af kop.
Puttes til natten med brystet.

Nat: Vand, hvis tørstig.

I overgangsperioden ...

Annonce

... hvor der skal skrues ned for brystet må du prøve at skabe andre rutiner for at 'aflede hende' lidt, så brystet ikke automatisk vælges. Hvis det kun er brystet som dur så må du give hende det, men kun gøre det kortvarigt, så hun får sig trøstet, men ikke så hun fylder sig med mælk. Prøv derfor generelt at lirke brystvorten ud af munden på hende - det samme om natten. Kun tilbyde så hun lige falder til ro, vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, give hende en hånd at holde, kærtegne hende blidt osv. Tanken er stille og roligt at indføre et andet ritual end brystet og at hun således stille og roligt vil lade sig berolige og kunne sove videre uden at skulle have brystet i munden.

Det vil være svært at stoppe amningen helt, da hun ikke tager flaske og med den alder hun har er det begrænset hvor meget komælk du kan give hende. Hun bør være 9 måneder gammel inden komælk udgør en større del af hendes indtag. Til den tid vil hun jo så kunne få en portion tykmælk, du kan lave en bananmilkshake, give hende mælk af kop, på og i maden osv. Og på den måde sikre hendes mælkeindtag. Hvis du stopper amningen nu så kræver det at hun vil drikke modermælkserstatning og det lyder ikke sådan.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så en nedtrapning må være løsningen for jer og så vil du stille og roligt kunne stoppe helt i takt med at hun kan få mere komælk. Det vil også give din krop en mulighed for at følge med.

Hvis det er vigtigt for dig at hun lærer at tage flaske, så kan du evt. prøve at malke noget af din egen mælk ud og give den på flaske, så er smagen jo noget hun kender og så skal hun kun finde ud af teknikken - måske skal far give flasken, da han ikke forbindes med amning.

Håber mine tanker hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder