Svar: Tænder giver ammeproblemer
30. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære A-K
Ja det gør bare så ondt, når de begynder at bide. Desværre noget det fleste mødre når at opdage:o(
Det hænger sammen med at din søn nu er så gammel at han begynder at forstå at du er mor og bryst er mad. Tidligere har I været et hele, men nu er han mere bevidst om at han kan påvirke dig og få en reaktion ved at nappe.
Det er ofte en god idé at sætte i et hyl, hvis han bider, så han når at blive så forskrækket at han finder ud af at det skulle han ikke gøre. Men nogle gange så bliver det "vane" at nappe mor og det er svært at holde til i længden:o)
De fleste børn bider, når amningen er ved at slutte. Altså lige inden de egentlig er helt færdige med at spise. De gør det ofte også i løbet af dagen, når de ikke er så trætte, som de f.eks. er senere på aftenen, hvor de mere eller mindre spiser i søvne.
Det kan derfor være en god idé at stoppe amningen og trække vorten ud af munden lige inden du fornemmer at de nu kan være tidspunktet.
Hvis du vælger helt at stoppe amningen, så skal du være sikker på at din dreng fortsat kan få sit mælkebehov dækket. Det burde ikke være nødvendigt at introducere en flaske, men den alder han har, men han burde kunne tage sit behov af en kop.
Du vil sandsynligvis ikke bare kunne stoppe fra den ene dag til den anden, men vil skulle malke ud og på den måde trappe stille og roligt ned. Amning/udmalkning 5 gange dagligt, så 4 gange, så 3 osv. for tilsidst at stoppe helt.
Med hensyn til hans lyst til at bide og bruge sine gummer, så vil det være rigtig godt, hvis du begyndte at give ham lidt mere fast mad. Skemad er godt til at mætte ham, men han skal også have noget, hvor han kan tygge. Begynd derfor med lidt rugbrødshapsere, grovere moste grøntsager, pastaskruer, ris osv.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske