Svar: Tænder giver ammeproblemer

30. august 2006

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære A-K

Ja det gør bare så ondt, når de begynder at bide. Desværre noget det fleste mødre når at opdage:o(

Det hænger sammen med at din søn nu er så gammel at han begynder at forstå at du er mor og bryst er mad. Tidligere har I været et hele, men nu er han mere bevidst om at han kan påvirke dig og få en reaktion ved at nappe.

Det er ofte en god idé at sætte i et hyl, hvis han bider, så han når at blive så forskrækket at han finder ud af at det skulle han ikke gøre. Men nogle gange så bliver det "vane" at nappe mor og det er svært at holde til i længden:o)

De fleste børn bider, når amningen er ved at slutte. Altså lige inden de egentlig er helt færdige med at spise. De gør det ofte også i løbet af dagen, når de ikke er så trætte, som de f.eks. er senere på aftenen, hvor de mere eller mindre spiser i søvne.

Det kan derfor være en god idé at stoppe amningen og trække ...

Annonce

... vorten ud af munden lige inden du fornemmer at de nu kan være tidspunktet.

Hvis du vælger helt at stoppe amningen, så skal du være sikker på at din dreng fortsat kan få sit mælkebehov dækket. Det burde ikke være nødvendigt at introducere en flaske, men den alder han har, men han burde kunne tage sit behov af en kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du vil sandsynligvis ikke bare kunne stoppe fra den ene dag til den anden, men vil skulle malke ud og på den måde trappe stille og roligt ned. Amning/udmalkning 5 gange dagligt, så 4 gange, så 3 osv. for tilsidst at stoppe helt.

Med hensyn til hans lyst til at bide og bruge sine gummer, så vil det være rigtig godt, hvis du begyndte at give ham lidt mere fast mad. Skemad er godt til at mætte ham, men han skal også have noget, hvor han kan tygge. Begynd derfor med lidt rugbrødshapsere, grovere moste grøntsager, pastaskruer, ris osv.

Fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor