Også slank baby

30. august 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Også slank baby

Kære Helen Lyng Hansen

Den direkte anledning til jeg meldte mig ind, var gårsdagens læserbrev 'Slank baby'. Også jeg har en småtspisende dreng, Carl på 3½ måned, så læserbrevet ramte mig direkte, for jeg har også savnet kontakt med andre mødre der oplever frustrationen og bekymringerne ved de daglige måltider.

Lidt af vores baggrund: Carl fik en infektion under fødslen, så vi tilbragte de første 14 dage på neonatalafdelingen med at slå den ned og få amningen i gang. Det var en kamp og lykkedes kun delvis. Det tog ham en måned at lære at skabe vacuum, holde det og dernæst spise, men det gik og går stadig langsomt og dovent. Derfor har vi også kørt med bryst+flaske indtil Carl for 5 uger siden med skrig og skrål valgte flasken fra. Meget uhensigtsmæssigt midt i den værste sommerhede og jeg ikke havde mælk nok.

Jeg gik så i gang med at maratonamme, samtidig med at vi blev ved med at tilbyde flaske, men det er ikke mange ml der ryger ned, desværre.

Han tabte 250 gram ved sin spisekrise (lægen blev naturligvis inddraget) og har siden kun langsomt taget på - 100 gram om ugen. Han vejer nu på 6500 gram og sidst han blev målt 64 cm lang (måling v. 2,5 md.) (fødsel: 3700 g/54 cm).

Vi bliver fulgt tæt af vores ...

Annonce

... sundhedsplejerske, som synes han trives på sine egne betingelser og at vi nu skal have noget ro og tro på at Carl er en dreng, der gerne vil være slank og som selv kan regulere sit behov. Derfor har hun besluttet først at komme om en måned, men jeg kan naturligvis ringe efter hende.

Men hvert bleskift er mere spændende end jeg bryder mig om. Og her kommer mit dumme spørgsmål, som i virkeligheden handler om at blive beroliget. Hvad er en våd ble? Jeg er aldrig i tvivl om at han har tisset, men der er bleer der ikke er særligt tunge - er det ok, vores historie taget i betragtning?

Han er en vågen og opmærksom dreng der smiler flere gange i løbet af dagen - griner nogle gange med lyd på - og gerne vil lege. Han holder sit hoved ganske flot, men bliver rasende når jeg lægger ham på maven. Han kan også brokke sig gevaldigt i løbet af dagen og hvis der sker for meget om ham, bryder han helt sammen og skal trøstes og skærmes.

Ellers tusind tak for en meget oplysende hjemmeside, som jeg læser næsten dagligt. Det er som en virtuel mødregruppe, hvilket er utrolig hyggeligt når man lige er flyttet fra byen til landligt villakvarter, og samtidig oplever barslen som bekymringsfuld, men også overraskende kedsommelig.

Venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder