Brev:
Også slank baby
30. august 2006
Alder:
3 mdr.
Også slank baby
Kære Helen Lyng Hansen
Den direkte anledning til jeg meldte mig ind, var gårsdagens læserbrev 'Slank baby'. Også jeg har en småtspisende dreng, Carl på 3½ måned, så læserbrevet ramte mig direkte, for jeg har også savnet kontakt med andre mødre der oplever frustrationen og bekymringerne ved de daglige måltider.
Lidt af vores baggrund: Carl fik en infektion under fødslen, så vi tilbragte de første 14 dage på neonatalafdelingen med at slå den ned og få amningen i gang. Det var en kamp og lykkedes kun delvis. Det tog ham en måned at lære at skabe vacuum, holde det og dernæst spise, men det gik og går stadig langsomt og dovent. Derfor har vi også kørt med bryst+flaske indtil Carl for 5 uger siden med skrig og skrål valgte flasken fra. Meget uhensigtsmæssigt midt i den værste sommerhede og jeg ikke havde mælk nok.
Jeg gik så i gang med at maratonamme, samtidig med at vi blev ved med at tilbyde flaske, men det er ikke mange ml der ryger ned, desværre.
Han tabte 250 gram ved sin spisekrise (lægen blev naturligvis inddraget) og har siden kun langsomt taget på - 100 gram om ugen. Han vejer nu på 6500 gram og sidst han blev målt 64 cm lang (måling v. 2,5 md.) (fødsel: 3700 g/54 cm).
Vi bliver fulgt tæt af vores sundhedsplejerske, som synes han trives på sine egne betingelser og at vi nu skal have noget ro og tro på at Carl er en dreng, der gerne vil være slank og som selv kan regulere sit behov. Derfor har hun besluttet først at komme om en måned, men jeg kan naturligvis ringe efter hende.
Men hvert bleskift er mere spændende end jeg bryder mig om. Og her kommer mit dumme spørgsmål, som i virkeligheden handler om at blive beroliget. Hvad er en våd ble? Jeg er aldrig i tvivl om at han har tisset, men der er bleer der ikke er særligt tunge - er det ok, vores historie taget i betragtning?
Han er en vågen og opmærksom dreng der smiler flere gange i løbet af dagen - griner nogle gange med lyd på - og gerne vil lege. Han holder sit hoved ganske flot, men bliver rasende når jeg lægger ham på maven. Han kan også brokke sig gevaldigt i løbet af dagen og hvis der sker for meget om ham, bryder han helt sammen og skal trøstes og skærmes.
Ellers tusind tak for en meget oplysende hjemmeside, som jeg læser næsten dagligt. Det er som en virtuel mødregruppe, hvilket er utrolig hyggeligt når man lige er flyttet fra byen til landligt villakvarter, og samtidig oplever barslen som bekymringsfuld, men også overraskende kedsommelig.
Venlig hilsen
Anne