Svar: Løbe når man ammer

5. april 2024

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og ærlige tanker - jeg kan sagtens forstå dit behov for at komme tilbage til den krop, som du kender fra før graviditet og fødsel. Det er helt okay, at du har dette behov:)

Du må gerne dyrke motion, når du ammer, og det er generelt en god idé, at du på den måde holder dig sund og i form. De 30 minutters motion dagligt, som sundhedsstyrelsen anbefaler, gælder også for ammende kvinder. Undersøgelser viser at kvinder, som motionerer, og som sørger for at holde sig godt i gang, ofte oplever en større selvtilfredshed, og at motion kan være med til at give mere energi - lidt det, som du faktisk også lyder til at opleve, hvilket jo er rigtigt godt:)

Der er dog nogle overvejelser, som kan være gode at gøre sig. Du har helt ret i, at træning godt kan påvirke modermælken. Når du ammer og samtidig træner, så sker der nogle ændringer i kroppen:

- For det første sker der en ændring i sammensætningen af sved, som ikke kun består af vand, men også af natrium, kalium og klorid. Det betyder, at du både kan dufte anderledes, og at din mælk også kan smage anderledes. Hvor meget ændring der sker afhænger helt af intensiteten af træning og den enkelte kvindes fysiologi.

- For det andet, så vil din krop nedbryde kulhydrater, fedtstoffer og proteiner, når du træner. Dette kan medføre dannelse af f.eks. mælkesyre og ketoner, som også kan udskilles i modermælk og dermed potentielt påvirke smagen af mælken.

Træning kan også nogle gange påvirke mælkeproduktionen, men igen spiller flere faktorer ind. Det har f.eks. betydning hvor intensivt man træner, og der kan være stor forskel fra kvinde til kvinde. Nogle undersøgelser viser faktisk, at kvinder der træner moderat kan have en øget mælkeproduktion og en forbedret sammensætning af modermælk, hvor ekstrem intens træning eller overdreven træning kan føre til dehydrering og øget produktion af mælkesyren laktat, der kan have en midlertidig. negativ indvirkning på mælkeproduktionen.

For de fleste kvinder vil ændringerne i smag og mængde være små, og det vil ikke have en særligt stor betydning. Nogle kvinder vil opleve, at barnet kun reagerer de første timer efter træning, men derefter er der ingen problemer. Andre oplever, at det er et spørgsmål om tilvænning, og at barnet begynder at tage brystet igen. Og så er der naturligvis også nogen, som oplever, at det giver problemer - men det er som sagt få - og hvis barnet afviser brystet over flere dage, så må det vurderes, om årsagen skal findes et andet sted.

Du nyder at kunne løbe tre gange om ugen. Og jeg tænker umiddelbart, at du skal fortsætte med dette, da det gør noget rigtigt godt for dig. Det er naturligvis også meget værd! Hvor meget du kan løbe, altså hvor langt og hvor ofte du kan løbe, afhænger af din generelle helbredstilstand og dit træningsniveau. Du skriver, at du ofte løber 1-1.5 time, og det tyder på, at du faktisk løber forholdsvist langt, og jeg får på fornemmelsen, at du har løbet tidligere.. Jeg vil dog anbefale dig, at du laver en gradvis optrapning, så du starter med let træning og gradvist øger intensiteten og længden af din løbetur. Det er vigtigt, at du giver din krop tid til at tilpasse sig. Samtidig vil evt. ændringer i mælken måske ske mindre voldsomt, hvis du starter gradvist ud, og din datter vil således have tid til at vænne sig til ændringerne:)

Derudover er det vigtigt, at du sørger for at få tilstrækkeligt med væske både før og efter træning, og evt. også under træning, alt efter hvor langt du løber. Du skal have tilstrækkeligt med både væske og næringsstoffer ...

Annonce

... for at opretholde en god mælkeproduktion. Du skal naturligvis også hele tiden lytte til din krop og kroppens signaler under træning. Hvis du oplever nogen form for smerter eller ubehag, skal du sænke intensiteten eller stoppe træningen.

Hvis din datter fortsætter med at afvise brystet, så kan det skyldes det, som man ofte kalder for en ammestrejke. Det kan skyldes flere ting:

- Ændret spiserytme. Din datter har måske behov for at spise hyppigere for at få mælkeproduktionen sat op, eller hun vil måske have behov for at spise færre men længere måltider ad gangen. Hun kan godt blive frustreret, hvis du lægger hende til, og hun ikke har behov for at spise netop der, så prøv at lade hende selv melde sig. Det kan f.eks. være helt okay, at går 4 timer mellem amningerne.

- Hun har svært ved at koncentrere sig om brystet. Hun har en alder nu, hvor hun er meget nysgerrig og let lader sig forstyrre, når hun skal spise. Her kan det hjælpe at lægge sig med hende i dobbeltsengen og lade hende die, som hun f.eks. gør om natten, uden forstyrrelser.

- Nedløbsrefleksen kan være lidt langsom, hvilket kan gøre hende frustreret. Du kan her prøve at stimulere brystet lidt, før du lægger hende til, så mælken løber lettere til hende, når hun tager fat.

- Nedløbsrefleksen kan være for hurtig, så mælken sprøjter ud i hovedet på hende, når hun bliver lagt til, hvilket naturligt også frustrerer. Hold en stofble ved brystet, og lad det største pres komme ud i den, før du så lægger hende til.

- Overvej om der er sket større ændringer i jeres familie og hverdag. Det kan være uro, trykket stemning, store ting som dødsfald, sygdom, stress, skilsmisser osv. i nærmeste familie. Hvis du er påvirket af sådanne ting, kan det påvirke din mælk og dermed din datters lyst til at die.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Ændringer i din hormoncyklus kan spille ind. Selvom du måske ikke får menstruation lige nu, så kan din krop godt stille og roligt gøre sig klar, og det kan også give mælken en anderledes smag.

- Tandfrembrud (er dog tidligt) hos din datter, eller sygdom hos din datter kan også spille ind.

- Har du skiftet vaskepulver, er du begyndt at bruge en anden sæbe, parfume eller lignende, så kan det også påvirke, så hun pludselig synes, det hele er lidt for anderledes og ukendt.. og som sagt intens dyrkning af sport.

Derudover skal du naturligvis sørge for at have det rette udstyr, når du løber under amning. Det er f.eks. vigtigt, at du bærer en støttende sports-BH, som kan reducere ubehag. Dine bryster vil naturligt være tungere og mere ømme i ammeperioden.

Dit fodtøj er også vigtigt. De rigtige løbesko er vigtigt, og du skal være opmærksom på, at dine fødder godt kan have ændret sig i forbindelse med graviditeten.

Derudover kan det være en god idé, at du ammer din datter godt af, før du løber, så dine bryster ikke er fyldt med mælk - og så der naturligvis går lidt tid, før du skal amme igen. Det kan være med til at mindske ubehag under løbeturen og det forebygger også evt. lækage under dit løb. Da nogle kvinder oplever, at barnet gerne vil tage brystet et par timer efter løb, så kan vi håbe, at dette også kan fungere hos jer:)

Til sidst vil jeg lige nævne, at du naturligvis skal finde en balance, som gør, at både du og din datter trives. En hver mor er unik, og det, der fungerer for den ene, fungerer ikke nødvendigvis for den anden - en glad mor er dog altid vigtigt, og det er rigtigt godt, at din kæreste tager over, så du kan komme ud.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med både løbeture og amning:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger